Dag 11/14, 22 /25 februari Ha Giang motor loop

25 februari 2018 - Ha Giang, Vietnam

Donderdag 22 februari: dag 1 Ha Giang loop (rondje Dong Van karsten plateau, ongeveer 450 km)
Ha Giang --> Tom Son --> Du Gia
Als ik opsta heb ik besloten gewoon een scooter uit te proberen. Ik mag 20 minuten oefenen: wat heb ik te verliezen? Ik ga tegelijk met Gerhard en Tim en Julia (Duits stel van 19) naar QT motorbikes. Spannend vind ik het wel. Maar het gaat op "mijn" semi- automatische Honda Wave motor-scooter. Ik besluit het gewoon te doen. Neem alle protectie mee die ze hebben en ook een regenponcho omdat het net wat regent als we wachten.
Ik ga pakken en Gerhard wil wel wachten als ik dat snel doe. We eten nog wat samen, tanken en vertrekken. Hij helpt me met alles, want hoe krijg je zo'n scooter nou eigenlijk veilig van de stoep af, hoe maak je de buddyseat open en hoe gaat het tanken? Heel fijn.
Ik voel me superstoer dat ik dit doe. Gerhard checkt de route, dat gaat af- en- toe wel mis trouwens. Heerlijk dat ik daar allemaal niet op hoef te letten. Kan lekker om me heen kijken terwijl ik constant in de tweede versnelling blijf rijden.
Het is prachtig om ons heen. Na Tam Son gaan we de heavens gate, de eerste pass, op en zien we de Karsten Bergen in volle glorie. Wat fijn dat het net nu wat opgeklaard is. We rijden over de pass, tussen de Karsten Bergen en het is zo indrukwekkend. Ik voel me ongelooflijk: klein, gelukkig, blij en word er bijna emotioneel van. Ondertussen zien we mensen in kleurrijke kleding, vooral vrouwen, die met enorme takkenbossen lopen en eindeloos veel kinderen die echt allemaal zwaaien en 'Hello' roepen. Heel bijzonder. Een van de beste keuzes tijdens mijn vakanties. Het voelt zo fijn om vrij uitzicht te hebben, zelf te rijden en de 'controle' te hebben (nou ja, het stoppen en starten in de bergen en het van de standaard afhalen van de scooter is nog wel een flinke uitdaging voor me: voor de helling proef zou ik de eerste dagen beslist niet slagen). Het is wel heel fijn dat het heel rustig op de weg is.
Later in de middag begint het te miezeren en word het steeds kouder. De poncho is echt een uitkomst. Omdat we wat verkeerd gereden hebben tanken we onderweg. Dat gaat uit een benzinevat, met handpomp, fles en trechter. Later komen we Tim en Julia tegen die eerder vertrokken zijn, maar het rustiger aandoen. We rijden samen verder naar het Du Gia homestay waar we verkleumd aankomen. Ik heb nog een klein probleempje met inparkeren, waardoor bij iemand de bevestigingspatch van de GoPro eraf raakt.
Het eten bij de homestay is fantastisch en de matrassen voor de verandering eens wat zachter.

Vrijdag 23 februari: dag 2 Ha Giang loop: Du Gia --> Meo Vac--> Dong Van
Ik heb zo lekker geslapen. Het was heerlijk stil. Als ik beneden kom blijkt een van de scooters van een Nederlands stel verdwenen! Geleend of gestolen? Heel raar, want de homestay hoort bij het scooter verhuurbedrijf. Ze weet niet meer of ze de sleutel erin heeft laten zitten, maar kan die in elk geval nergens meer vinden. De bewaking camera's worden nagekeken, maar bieden niet echt duidelijkheid. Uiteindelijk blijkt dat Julia precies dezelfde scooter heeft en haar sleutel niet kon vinden en toen dacht: oh kijk, ik heb mijn sleutel in het slot laten zitten en ze hebben mijn scooter blijkbaar verplaatst. Ze zijn al een tijdje geleden vertrokken. Veel gedoe, maar uiteindelijk wordt de sleutel van Julia toch tussen de matrassen gevonden en konden ze die scooter meenemen en nog dezelfde dag weer terugruilen. Achteraf een mooi verhaal!
Ik vertrek weer samen met Gerhard. De route en uitzichten zijn weer prachtig. Ik geniet me suf. Onderweg zie ik een plek waar veel scooters staan. Het blijkt een illegale grensovergang naar China te zijn waar vuurwerk wordt verkocht. Er staat een hele vrachtwagen vol.
Begin van de middag zien we onderweg een Vietnamese groep die luncht met hotpot en rijstwijn. We worden spontaan uitgenodigd mee te drinken en eten. Heel tof! Er lijkt een soort insect in te zitten die degene naast me maar al te graag van mij en alle anderen overneemt.
We komen door Meo Vac dat vrij groot is, maar niet zo speciaal. We lunchen er een rijden door naar Dong Van waar we in een prachtig oud huis slapen dat sinds een aantal jaren in gebruik is als Nha Co homestay. De gastheer spreekt geen woord Engels maar biedt wel thee aan. Na het eten is er een grote groep Vietnamezen die een vuurtje stoken en water koken en het gezellig vinden om met ons te praten. Ik trek me terug, ben best moe en wil de foto's een beetje uitzoeken.

Zaterdag 24 februari: dag 3 Ha Giang loop:
Dong Van (Nha Co homestay) --> flagpole / northpole --> Chinese grens --> Hmong family palace --> Yin Minh (Tom homestay)
De hanen kraaiden zo ongeveer de hele nacht. (Uit)slapen was er dus echt niet bij. Gerhard heeft gisteravond mijn motor op de binnenplaats gezet (flinke smalle helling op, smal paadje over en dan door de slaapkamer), een iets te grote uitdaging voor mij hoewel ik me steeds safer voel.
Gelukkig zet hij hem ook weer buiten. Het is zo vroeg nog behoorlijk mistig en we doen rustig aan voor het vertrek.
De route voert weer over een pass naar het meest noordelijke punt van Vietnam vlakbij de grens naar China, waar een enorme vlaggenmast /- toren is neergezet die je kunt beklimmen. Er zijn wat dames die langwerpig gekleed zijn en het leuk vinden om op de foto te gaan met mij. Ook Tim is favoriet en wordt bestempeld als Justin Bieber.
Daarna maak ik prachtige foto's van vooral vrouwen en kinderen die aan het werk zijn op het veld. Ze vinden het prachtig om de foto's te zien en willen dan ook allemaal op de foto.
Daarna rijden we allemaal in ons eigen tempo verder. Ook heel fijn om stukken alleen te rijden en precies daar te stoppen waar ik dat wil. Ik ben nog wel even de weg kwijt, stop bij het Hmongs king family castle. De route is weer verbluffend mooi. We hebben allemaal een bed gereserveerd bij Tom Homestay. Vlak voordat we er zijn zie ik Tim en Julia weer en rijd achter hun aan naar Tom's. We moeten een flinke / pittige hellingbaan op, die smal is en aan het eind een scherpe bocht maakt waarna hij over het terras naar de parkeerplaats voert. Ik ben er trots op dat me dat zomaar goed afgaat. Zeker als ik daarna hoor en zie dat er nogal wat mensen de bocht niet halen en tegen het muurtje rijden. Het loopt werkelijk storm bij Tom. Er worden matrassen bij gelegd en sommige mensen moeten het twee persoons bed delen. Natuurlijk krijgen ze wel iets van 10.000 VND (=0.35€) korting op de prijs van 80.000. Maar het bed is goed en de badkamers zijn voor het eerst echt ruim en er is lekker warm water.
Het avondeten is een feestje. Er worden kleden op de grond neergelegd, en we eten met zo'n 30 man. Tom is een echte gangmaker en proost met iedereen met rijstwijn gemengd met Cola. Gezellig!

Zondag 25 februari: dag 4 ( laatste) Ha Giang loop: Yin Minh (Tom homestay) --> Tom Son--> Ha Giang
Vandaag alweer de laatste dag van de motortour. Ik twijfel nog even of ik hem zal verlengen met een extra ritje naar Du Via, maar het weer maakt het niet echt aantrekkelijk. Tom wil mijn scooter wel beneden neerzetten gelukkig. Want dat durf ik dan toch weer niet. Er is een leuke druk bezochte lokale markt beneden. Prachtig kleurrijk! Daarna vertrek ik alleen. Het weer is wisselvallig: soms lekker, maar vooral op de hoge passes erg nevelig en vochtig. Voorzichtig rijden dus. Ik rijd een stuk langs een prachtige groene rivier. Een heel aparte kleur en prachtig tussen de bergen gelegen.
Eind van de middag lever ik mijn motor weer in bij QT. Wat was het een prachtige belevenis!
Bij QT helpen ze me aan een busticket voor vanavond 19.30 voor de nachtbus naar Hai Phong (voor de overtocht morgenochtend naar Cat Ba island). In het hostel waar mijn backpack ligt kom ik mijn motormaatjes weer tegen die om 21 uur met de nachtbus naar Hanoi zullen gaan. Met Gerhard drink ik nog een biertje en eet een lekkere Pho.
Deze keer krijg ik een plaats bovenin de bus aangewezen. Beetje spannend bij de bochten soms. In het gangpad liggen ook matrassen en daar liggen ook mensen. Ik slaap met mijn masker op behoorlijk goed tussen de stops in.

1. Ingrid:
    27 februari 2018
    Hi stoere meid,
    Dat heb je maar weer mooi gedaan op die motor.
    Frank en ik vinden het ook zo leuk.
    Groetjes ingrid
  2. Mieke:
    28 februari 2018
    Wat een heerlijk verhaal.
  3. Martine van Eyck:
    28 februari 2018
    Wauw Chris, dat heb je mooi gedaan! Stoer!
  4. Mamma:
    28 februari 2018
    Stoere griet van me. Wat een belevenissen! Ik heb soms het gevoel dat ik er bij ben, zo goed beschrijf je het. Trouwens heb ik je verteld dat ik op Bali ook achterop de scooter gezeten heb bij een Balinees vrouwtje? Vond ik ook al heel wat hoor, maar wel leuk.
  5. Chris Godthelp-Kortink:
    28 februari 2018
    Ja, vet was het! Zo genoten van dit avontuur!
  6. Jacqueline kortink:
    1 maart 2018