Dag 15/18: 26 februari / 1 maart Cat Ba island

1 maart 2018 - tt. Cát Bà, Vietnam

Na een wat onrustige nacht in de sleeper- bus, die verschillende keren stopt, moet ik uiteindelijk om 5.30 uur wakker gemaakt worden en ben de laatste die de bus uitgaat: gelukkig is Hai Phong de eindhalte. Slaapdronken stap ik uit en er staat meteen een motortaxi voor mijn neus. Eerst maar mijn schoenen aandoen en alles weer in de daypack doen. Hij vraagt 100.000 VND en afdingen lukt niet echt. Ik word afgezet bij een uitgestorven haventje waarvan ik me afvraag of ik hier goed ben voor de snelle boot (hydrofoil oftewel draagvleugelboot). Die zal om 7 uur vertrekken. Tegen half 7 word ik weggekaapt door een mevrouw die mee - zonder een woord Engels te spreken- vertelt dat de boot van 7 uur niet gaat en me in haar bus-boot- combinatie met vertrek 7.40 uur lokt. Die kost 100.000 ipv 250.000. Ik neem een broodje ei en kom er dan achter dat ik - suf als ik was- mijn super kussentje in de bus heb laten liggen. Gelukkig weet ik hem met wat moeite en heen en weer gebel met redelijk Engels sprekende mensen terug te halen met een motor taxi. Kost me wel weer 150.000 VND, maar is het mij zeker waard.
Geweldig zo behulpzaam als iedereen hier is.
De route naar Cat Ba verloopt anders dan ik dacht: eerst weer een flink stuk met de bus, dan een klein stukje met een soort ferry en daarna weer een stuk met de bus van de ene naar de andere kant van het eiland. Het weer is niet fantastisch, dus fijn dat ik dit allemaal alvast gezien heb.
De havenstad van Cat Ba is best flink toeristisch. Even wennen. Ik heb een privé- hotelkamer geboekt met eigen badkamer. Heerlijk zoveel ruimte en rust. Douchen en n is het tijd om mijn was uit te zoeken. Álles dat ik mee had op de motortour is smerig natuurlijk.
Dan relaxed lunchen met noodles met seafruit in zo'n fancy restaurant en tijd voor updaten van mijn foto's en blog. Ik word getipt voor een wandeling van een kleine 5 km met mooie uitzichten. In de avond en paar biertjes bij een rooftop restaurant met uitzicht op de haven en Cat Ong eiland waar ik de volgende nacht zal slapen.

Dag 16: 27 februari Cat Ba island (Bien Phong hotel)--> Cat Ong island (cat ong beach bungalows via hostelworld)
Vanmorgen loop ik eerst naar Cannon fort. Dat ligt vrij hoog en biedt mooie uitzichten vanaf Cat Ba op de baaien. Er is een leuk rondje gemaakt bij het fort waarbij je wat kanonnen ziet en verschillende gangen en munitie opslag. Bovendien zijn er mooie uitzichten zoals je bij een fort mag verwachten.
Om 13 uur zal ik opgepikt worden om naar Cat Ong island te gaan. Dat is een privé eiland. Natuurlijk loopt het niet helemaal soepel: uiteindelijk word ik pas om 15 uur opgepikt. Gelukkig is het dan wel net weer droog. We gaan omdat het laag tij is met 2 verschillende bootjes (roeiboot en ferry) naar het eiland. Linh is de gids, Tiger een Fransman die ook als gids / entertainer op het eiland werkt en Laura en Vinja, 2 meisjes uit Duitsland, die hier op een cruise zijn.
Ik heb voor een dorm gekozen omdat de bungalows erg duur zijn. Ook het eten is ongeveer 3x zo duur als normaal. Er komt nog een groep van 10 man en om met iedereen mee te mogen eten moet ik hier 300.000 VND (=11€) betalen: een kapitaal voor hier. Ik bestel maar een Pho (noodle-soup) met garnalen.
Vinja en ik maken een kleine hike olv Tiger naar een strandje een stukje verderop. Een beetje met stenen over het water scheren en daarna kaarten op het strand wachtend tot we met de boot worden opgehaald om terug te gaan naar het hostel.
Bij het eten mag ik van de manager niet bij de andere gasten aan tafel zitten omdat ik eigen eten heb besteld. Uiteindelijk kan ik na een tijdje toch bij ze aansluiten.
Daarna is het duidelijk party time. Met de muziek keihard aan, beer-pingpong en allerlei andere kaart-drink spelletjes die ik na een tijdje maar laat voor wat ze zijn en ga op tijd naar bed. De muziek blijft tot zo'n uur of 3 aan. Dan komen de meesten naar de kamer en is er iemand die, flink dronken, op luide wijze en langdurig ruzie maakt. Niet zo fijn midden in de nacht. Ik doe mijn raam open en val toch weer in slaap op het geluid van de golven.

Dag 17: 28 februari Cat Ong island --> Cat Ba island (24rest Ecolodge)
1 dag was wel genoeg op deze plek. Iedereen heeft moeite om uit bed te komen. We gaan dan ook wat later dan gepland om 10 uur nog een trek maken op het eiland. Deze keer klim ik met Jaden en Tiger over een rotspad naar een hoog punt met mooi uitzicht. Om 12 uur - na de lunch van de anderen - gaan we terug naar Cat Ba. Ik heb nog een nacht geboekt, deze keer vlakbij het national park. Na mijn lekkere lunch bij Mona's vertrek ik met een Xe Om. Wat een rustige plek! Ik ben de enige gast in een dorm met zo'n 10 brede stapelbedden. Omdat ze ook geen woord Engels spreken voel ik me eigenlijk wat verloren. Er komen wat mensen uit de jungle die vertellen dat ze uit de grot komen. En dat ik hem van deze kant ook in kan lopen (zonder te betalen) Het is een hele gang waaraan veel grotten liggen. Spaarzaam en doeltreffend verlicht, ik ben blij met de zaklantaarn op mijn telefoon. Heel bijzonder om hier zo alleen te lopen. Ik weet ook niet goed wanneer het sluit en ben een beetje bang dat het licht zomaar uit zal gaan en/of dat ze de in- en uitgang afsluiten.
Mijn diner eet ik met de gastheer (die iets Engels spreekt) en de kokkin. Er is ook een tafel met jonge mannen die hotpot eten met oesters. Ik dacht eerst dat dat voor mij was. Beetje teleurstellend :-)
Ik lig er heel vroeg in.

Ochtend dag 18: 1 maart Cat Ba island
Ik heb heerlijk rustig geslapen. Na het ontbijt denk ik een kleine trek in het NP te gaan doen. Maar het is toch nog wel even lopen naar de entree van het park en de treks zijn eigenlijk te lang. Dus loop ik weer terug. Ik zie een paadje dat de jungle invoert en besluit dat te volgen. Het wordt natuurlijk toch weer spannend hoe op de weg terug te komen.
Ik word gratis op de scooter teruggebracht naar Cat Ba town, superlief!
Gisteravond heb ik een bus om 12.30 uur gereserveerd naar Mai Chau. Behoorlijk duur, maar hij zou er zo'n 6 uur over doen en een soort van rechtstreeks gaan.
Helaas klopt het weer eens niet: in Hai Phong moet ik 2.5 uur wachten en uiteindelijk ben ik dan maar de bus om 13 uur naar Hanoi en zal daar overstappen op de bus naar Mai Chau. Zo irritant.
Cat Ba is misschien best een leuk eiland, maar voor mij was het het niet echt. Heel jammer dat de hele baai volgebouwd is een nog verder gebouwd wordt met hoge gebouwen en dat het behoorlijk toeristisch is. Qua timing loopt alles hier niet goed voor mij en het weer is oké (meestal droog) maar beslist niet super: dat helpt ook niet echt natuurlijk.

1. Jacqueline kortink:
    1 maart 2018
    Niet alles kan altijd mooi zijn. Het lijkt mij dat het zeker beter wordt, Chris. Op naar een nieuwe dag met nieuwe avonturen!