Dag 19 /21 2-5 maart Mai Chau, markt in Pa Co

4 maart 2018 - Mai Chau District, Vietnam

Helaas liep het gisteren (1 maart) weer niet zoals gepland. Tijdens de busreis wordt het dankzij de Engels sprekende 'conducteur' duidelijk dat de bussen naar Mai Chau alleen in de ochtend vertrekken vanaf Hanoi. Misrekening dus. Hij verandert mijn reservering voor het homestay en ik boek een dorm in de Cocoon Inn in hotel. Rond 17 uur kom ik daar aan. Gelukkig is het niet ver lopen van de bus. En ik kom nu eens door een van de stadspoorten de oude binnenstad in.
In de Cocoon Inn boek ik de bus dan naar Mai Chau. 300.000 VND = 11 euro: een mega bedrag voor deze rit, maar wel zo gemakkelijk.

Dag 19: Vrijdag 2 maart Hanoi--> Mai Chau Quang Hung Homestay: Om 8 uur zal ik worden opgehaald. Er komt een giga zwarte auto voorrijden met daarin de chauffeur, een andere Vietnamees en Omer, een 23-jarige
Israëliër. In Hanoi pikken we Sue nog op: een meisje uit Zwitserland. ik verwachtte op een bus gezet te worden en dat de rit zo'n 4 uur zou duren. We boven echter in die luxe auto en rijden enorm om, helemaal onderlangs het Pu Luong National Park. Onderweg lunchen we ergens. Heerlijk. Veel verschillende gerechten waaronder vlees met lemongrass. We stoppen onderweg om de mooie rijstvelden te zien met een ingenieus watersysteem van 'waterwheels' van bamboe met bamboe-schoepen die het water uit de laaggelegen rivier naar boven transporteert en via halve bamboe stengels over de rijstvelden verdeelt.
In de loop van de middag stappen we uit. De chauffeur gaat naar Ninh Binh, Sue gaat 3 uur hiken met 2 anderen die zijn gearriveerd met het busje waarmee wij verder gaan. Er stappen een gids en een Nederlandse in die juist terug zijn van een 3- daagse hike. We rijden een stukje terug en dan is het nog ruim 1,5 uur rijden naar Mai Chau en komen we rond half vijf aan. Het is een complete tour gebleken. Gelukkig dat ik de tijd heb!
Mai Chau ligt in een vallei en de rijst is net geplant. Prachtig! Zo groen! De Quân Hång Home Stay ligt geweldig met (ook vanuit de dorm) prachtig uitzicht over de velden.
Ik probeer meteen bij te boeken en verwacht dat geen problemen mee omdat het zo rustig is. Maar het blijkt op zaterdag te exploderen met Vietnamese toeristen uit Hanoi en dus morgen vol te zitten. Balen.
Ik loop en fiets wat door het stadje. Er zijn veel restaurants en souvenirwinkels, maar het is volledig uitgestorven. Fietsen door de rijstvelden is hier ook leuk om te doen. Er zijn veel mensen op het land bezig en het is heerlijk weer.
's Avonds lees ik mijn eerste boek uit. Eindelijk wat meer rust.

Dag 20: Zaterdag 3 maart: Mai Chau Eco homestay
Vandaag ga ik lekker fietsen. Eerst verhuizen naar mijn nieuwe homestay en stukje verderop. De eigenaar van Quang Hung Homestay brengt me er met mijn backpack naartoe.
Wat later dan gepland stap ik op de fiets. Prachtig is het hier. Ik wil graag naar wat dorpjes waarvan Na Meo de eerste is. Helaas gaat de weg nogal omhoog en is het echt bloedheet, want inmiddels is het rond half 1. Het is een complete workout. Steeds 100 - 200 meter omhoog, vaak met de fiets aan de hand. Ik ben echt kapot als ik in het dorpje ben. En Hetty dorpje steekt ook nog eens niets voor. Iedereen slaapt: ik moet een mevrouw van een winkeltje wekken om een koude cola te kunnen scoren.
Wat heerlijk om daarna terug te fietsen en de heuvel af te zakken. Ik ben blij dat de remmen het behoorlijk doen.
Het dorpje is inmiddels geëxplodeerd met Vietnamese toeristen die veelal klederdrachtkleding gehuurd hebben. Daarin fotograferen ze zich in de rijstvelden in de winkeltjes en eigenlijk overal. Er rijden een soort grote golf karretjes rond tussen de rijstvelden.
's Avonds barst het feest pas echt los met eerst nog de vogeltjesdans in teamverband.
En als het donker wordt worden er meer speakers neergezet en staan er overal een soort brandstapels. Een herrie van jewelste en alles door elkaar. Ook zijn er verschillende traditionele dansoptredens. Alles is duidelijk voor het Vietnamese publiek. En wij (Omer, Katinka - een Duits meisje van 20 - en ik) zijn duidelijk bijzonderheden hier. Natuurlijk wil iedereen weer met ons op de foto.
Ik heb het wel snel gezien eigenlijk. Helaas is het hostel dichtbij het feestgedruis, dus best lastig met slapen. Bovendien is er weer een compleet hanenteam gedurende de vroege ochtend in de weer.

Dag 21: zondag 4 maart: Mai Chau --> markt Pa Co --> Mai Chau (Quân Hång Home Stay)
Gisteravond heb ik een scooter geregeld voor vandaag. Ik wil naar een lokale markt op zo'n 40 km afstand, waar je al vroeg moet zijn. Om 11 uur is alles echt zo'n beetje afgelopen. Zo fijn om op de scooter te zitten met dit warme weer. Veel beter dan fietsen! De route is niet echt erg boeiend, maar de markt is mooi en kleurrijk. Ik rijd door naar Sa Linh ( of zoiets) dat 7km verderop ligt. Een echt leuk dorpje waar de vrouwen bijna allemaal traditioneel gekleed zijn en buiten zitten te borduren. Ook ben ik nog getuige van een sessie met een sjamaan. Best bijzonder.
Ik eet ergens onderweg terug in een soort drukbezocht wegrestaurant waar ik in de keuken aanwijs wat ik wil hebben.
Op een gegeven moment slaat de motor regelmatig af en krijg ik hem ook niet meer gestart. Iemand helpt me en vraagt of er wel benzine in zit. Ik heb vanmorgen getankt dus ben ervan overtuigd dat er benzine in moet zitten, maar de benzinemeter werkt niet. Hij krijgt hem aan de praat en ik rijd verder. Maar vlak daarna slaat hij weer af. Dus toch....... geen drupje benzine meer. Ik loop een stukje terug met de scooter (ook geen pretje) en vraag bij een restaurantje of ze me kunnen helpen. Gelukkig begrijpen ze het en halen benzine voor me terwijl ik een kopje koffie bestel. Heel fijn!
Omdat het nog vroeg in de middag is - en ik nu weer veel benzine heb - rijd ik daarna ook nog via Mai Chau de andere kant op. Onderweg tank ik nogmaals omdat ik toch wat onrustig ben en rijd bijzonder remote over een dirt road door de jungle en langs rijstvelden in de diepte terug.
Daarna mag ik weer lekker naar mijn fijne homestay.
Na het eten ga ik nog even op de muziek af het dorpje in. Deze keer wordt er in een restaurant muziek gemaakt en zijn er traditionele dansen.
Ik regel met Mr Quang dat hij me morgenochtend voor 30.000VND naar de lokale bus zal brengen om verder te reizen naar Ninh Binh/ Tam Coc

1. Eveline:
    15 maart 2018