Dag 2: Di 13-2 Aankomst Hanoi + eerste avonturen

13 februari 2018 - Hanoi, Vietnam

We zijn op tijd geland. Eerst maar eens kijken hoe het werkt met het visa on arrival. Ik heb de letter of recommendation, het ingevulde inreisformulier, pasfoto, 25USD en mijn paspoort met voldoende lege pagina's en meer dan een half jaar geldigheid paraat.
Gelukkig werkt het en heb ik mijn visum voor 3 maanden. Dan in een heel lange rij bij de douane. Backpack is er dan ook al snel.

Op het vliegveld eerst op zoek naar een ATM van military bank (MB) die het beste schijnt te zijn qua koers en fee. Helaas, die is niet te vinden. Wel genoeg andere banken. Uiteindelijk heb ik 50 dollar gewisseld en daar meteen een sim kaart gekocht. Vanaf het vliegtuig heb ik een gezamenlijke busje genomen: perfect. Beetje naar links lopen en voor 10 USD ben ik keurig bij het hotel afgezet. Onderweg nog een paar woorden kunnen wisselen met een Vietnamese vrouw die voor Tet vanuit Maleisië naar huis ging. Fijne kennismaking met Vietnam.
Ik ben flink uitgeput na mijn 24 uurs reis. Eerst maar een paar uurtjes slapen in het Hanoi Glance Hotel. Toch wel heel fijn nu een eigen kamer en badkamer.
Douchen en om 18 uur (het is 6 uur later in Vietnam) maar eens naar buiten.
Ik merk dat ik toch steeds bij mijn reizen een beetje op gang moet komen. De eerste stappen zijn lastig en kosten me wat tijd.
Deze keer wordt het me gemakkelijk gemaakt. Als ik het hotel uitstap komt er net een Amerikaanse jongen uit Ohio langs die zegt dat hij mijn haar zo gaaf vindt. Heel brutaal vraag ik of we samen wat zullen eten. Echt zo'n leuke avond gehad! Wat een bijzonder type: zelden zo'n extravert iemand ontmoet. Zack geeft Engelse les in China sinds een half jaar en is nu nog geen etmaal in Vietnam. Hij spreekt iedereen aan, ook de locals krijgen een stevige hand van hem (Hij spreekt ook wat Chinees, dat helpt ook wel) en kent zelfs al mensen in het restaurantje waar we neerstrijken.
Dat restaurantje is een belevenis op zich. Het bier is net uitverkocht maar wordt bijgehaald. Heel veel locals, die uitbundig eten en drinken op kleine stoeltjes. Slechts 1 buitenlands stel: Mark en Katie uit Scotland. Al met al een bijzondere avond. Zack moet opeens weg en Katie en Steve vertrekken voor hun terugreis. Dus ik lig er al vroeg in en slaap het klokje rond tot de volgende ochtend 11 uur.

1. Jacqueline kortink:
    21 februari 2018
    Leuke naam, Zach. Klinkt lekker spontaan. Was het eten lekker?