Dag 4: do 15-2 Hanoi --> Lao Cai voor Tet

15 februari 2018 - Lao Cai, Vietnam

Vandaag ben ik op tijd voor het ontbijt (dankzij de wekker en de schoonmaaksters die in de kamer naast me bezig zijn).
In de ochtend loop ik nog een rondje en drink mijn eerste Egg-coffee. Lekker, maar erg zoet!
Om 13 uur moet ik bij het kantoor van de bus (Inter Liner) naar Sa Pa (in het noorden) zijn. Ik besluit de Uber te proberen. Dat werkt prima. Fijn systeem toch!
De bus is echt fantastisch: het is een sleeper. Bij binnenkomst doe je je schoenen uit en krijg je een plastic zak om ze in te doen. In de bus zijn 2 stoelen boven elkaar. Eigenlijk zijn het geen stoelen, want je benen liggen rechtuit. De stoelen kunnen bijna helemaal plat en zijn heel comfortabel. Iedereen krijgt een flesje water en een deken. Bij de plaspauze heeft de chauffeur een mand met slippers die je kunt gebruiken. Heel handig!
De reis is heel rustig. Er zijn maar weinig mensen op de weg. Onderweg zie ik de eerste rijstvelden. Ze beginnen net een beetje groen te worden.
Ik heb een homestay in SaPa geboekt (The Little Hmong House), maar zal vannacht met de familie bij de ouders van Oanh zijn om Vietnamees oudjaar met ze te vieren. Heel leuk! Ben zo benieuwd!
Ik word door de buschauffeur afgezet en hij belt Oanh voor me om te vertrekken waar ik sta. Haar man Ha komt me ophalen op de motor. Mijn eerste motor avontuur! Hij is echt een Vietnamees, heel tenger en smal. Ik durf hem amper stevig vast te houden, wat eigenlijk toch wel fijn zou zijn met mijn backpack op mijn rug.
Bij het huis van zijn ouders doen we de schoenen uit. Er zitten al wat familieleden en er staat veel te eten op matten op de grond en er wordt nog van alles bijgezet. Tijdens het eten wordt er flink rijstwijn geschonken en natuurlijk aan één stuk door geproost tijdens het eten: Chuc suc khoe!
Niemand behalve Oanh en Ha spreekt een woord Engels. Toch voel ik me heel welkom en word ik zoveel mogelijk overal bij betrokken. Zo lief allemaal.
Rond 20 uur verdwijnt iedereen en gaan Oanh en Ha bij familie langs. Ik blijf met de ouders thuis, die wat gaan uitrusten. Ik lig ook een beetje op bed en "rust uit".
Rond half 12 komen Oanh en Ha terug. Het altaar voor de voorouders wordt verder klaargemaakt. Dan wordt daar eten bij gezet waar ook een wierook staafje in gezet wordt en zegt iedereen op zijn tijd in stilte zijn ding tegen de voorouders.
De televisie staat de hele avond aan en om 12 uur is er vuurwerk op tv. Bij ons is dat rond 9 uur hoorde ik, maar ik heb niet gekeken.
Na 12 uur komen er weer familieleden het nieuwe jaar inluiden en een drankje doen. Men geeft elkaar een enveloppe met Lucky Money. Ik ben goed voorbereid en heb ook enveloppen, alleen ben ik slecht voorgelicht en heb ik er veel te weinig geld in gedaan blijkt als ik zie wat er in de enveloppe zit die ik van Oanh heb gekregen. Heel vervelend en gênant!

1. Mamma:
    18 februari 2018
    Spannend en wat een lef om daar de hele tijd in je eentje tussen al die vreemde mensen te blijven zitten.