Dag 3: Woensdag 14-2 Hanoi

14 februari 2018 - Hanoi, Vietnam

Zo lekker uitgeslapen! Tot 11 uur maar liefst. Dat gaat ook wel heel gemakkelijk als je zo moe bent en het helpt dat het hier 6 uur later is dan in Nederland. Het ontbijt heb ik dus wel gemist.
Eerst maar eens ergens koffie scoren en dan op zoek naar geld. Ik ben een beetje bang gemaakt omdat de ATM's vanaf Tet (Vietnamees nieuwjaar) zo'n beetje overal leeg zouden zijn.
Dat blijkt gelukkig mee te vallen.
Ik heb besloten niet teveel te doen. Dus loop gewoon lekker rond. Het hotel ligt in het Hoan Kiem deel (in de oude stad) en heel centraal. Alles is op loopafstand, maar ik raak steeds gedesoriënteerd en verdwaal dus duurt het wel wat langer. Lopen is op zich al een heel avontuur met alle auto's en vooral brommertjes die echt krioelen. De stoep is meestal onbegaanbaar door de eettentjes, terrasjes, marktkraampjes en geparkeerde scooters. Je moet aan alle kanten op het verkeer letten en dat terwijl er ook zoveel te zien is! Ik kijk mijn ogen uit en vind het straatleven hier fantastisch (voor een paar dagen). Er wordt aan één stuk door getoeterd. Veel mensen hebben smog maskers voor. Geen gek idee hier!
Ik loop naar het Hoan Kiem meer en naar de Temple of Literature met het bijbehorende meertje. Heel mooi. Interessant om te lezen wat Confucius heeft betekend.
In de avond loop ik nog een rondje. Leuk! Er is een night market waar nu vooral spullen voor Tet worden verkocht. Versieringen, papieren cadeaus etcetera.
Ook nogmaals naar het Hoan Kiem meer waar de brug en tempel mooi verlicht zijn. Zo grappig, terwijl ik op een bankje zit word ik aangesproken door een Vietnamese vrouw met 2 kinderen die zich aan me voorstelt en zij en haar kinderen willen van alles van me weten. Vooral de jongen van 12 spreekt perfect Engels en is heel geïnteresseerd.
Via Facebook heb ik om 9 uur afgesproken met Francisca Ploos en haar zus Peggy. Leuk om bekenden te ontmoeten. We eten heerlijk: een soort tafel-Bbq-gourmet bij hun hotel.
Tegen half twaalf loop ik weer naar mijn hotel. Ik voel me geen moment onveilig hier. Heerlijk is dat.

1. Eveline:
    15 februari 2018
    Wat leuk om je ervaringen op een grote afstand te lezen.
  2. Janny:
    15 februari 2018
    Lieve Chris,
    Ik leef weer mee met je verhalen !
    Liefs
  3. Martine van Eyck:
    17 februari 2018
    Je schrijft leuk Chris! Het is net of ik naast je loop. Leuk al die avonturen. Ik kijk weer uit nasr je volgende verhalen. X
  4. Jacqueline C. Houting:
    17 februari 2018