Galapagos-eilanden

1 mei 2015 - Santa Cruz, Ecuador

Donderdag 23 april: Guayaquil - Baltras - Santa Cruz
Vanmorgen weer vroeg op: de taxi komt rond 6 uur om naar het vliegveld te gaan waarvandaan ik om 8.10 uur zal vertrekken naar Baltras bij het eiland Santa Cruz op de Galapagos-eilanden. Het is best een gedoe op het vliegveld. Er zijn 3 stappen te nemen: controle van de bagage op fruit en dergelijke, registreren en betalen van de vliegtax 20$ en dan inchecken. Gelukkig ben ik vroeg en heb alle tijd. Het is ongeveer 2 uur vliegen en ik heb 3 stoelen naast elkaar ter beschikking.
Vanuit de lucht zien de eilanden in de blauw-groene oceaan er prachtig uit. In Baltraz betalen we de 100$ entree voor de Galapagos en wordt de bagage op de band eerst door een hond besnuffeld voordat we het mogen meenemen en de zegels eraf gehaald worden. Dan is het een kort ritje met de bus, een nog korter stukje met de boot en dan een 3 kwartier met weer een bus naar Puerto Ayora. Op het vliegveld en in de bus heb ik Aline uit België? Hester en Esmee uit Nederland ontmoet en we gaan samen op zoek naar een hostal. Uiteindelijk komen we terecht bij een griebus-hostel voor 10$ zonder airco of gemeenschappelijke ruimte.
Ik informeer bij verschillende tour-operators voor een last-minute cruise, maar kom er niet zo uit. De data zijn niet gunstig en ze zijn allemaal flink duur. Het wordt voorlopig eerst maar Island-hopping.
In de middag ga ik met Aline naar het Darwin station. Hier is wat uitleg en een schildpad-breeding centrum met verschillende reuzenschildpadden: we zien er zelfs een stel paren. Bovendien zijn er enkele felgele landleguanen.
Ook is er een klein strandje waar zeeleguanen zijn, de beroemde Galapagos krabben en waar we een zeeleeuw in zee zien spelen vlak naast een meisje.
In de avond leggen we al onze informatie en plannen naast elkaar en besluiten morgen samen een taxi te nemen voor de Highland-tour.
We eten met ons vieren in het lokale restaurant-straatje buiten een menu van 5$ pp.

Vrijdag 24 april: Santa Cruz (Highland tour) - Isabela
In de ochtend boeken we met ons vieren een taxi die ons voor 35$ rondrijdt over Santa Cruz. Eerst gaan we naar Los Gemelos: dit zijn grote gaten die lijken op 2 vulkaan kraters, maar in werkelijkheid zijn het plaatsen waar het "lava-dak" is ingestort. We lopen langs de randen van de afgrond. Daarna rijden we naar de lava tunnels. Dit zijn natuurlijke tunnels die for luchtbellen in de lava zijn gevormd. De tunnel is grotendeels breed en hoog, maar op een enkele plaats moeten we op handen en knieën. We worden wel behoorlijk vies, omdat de grond behoorlijk vochtig is. Gelukkig is de 400 meter lange tunnel verlicht.
De volgende stop is El Rancho, waar een soort station is voor het opgroeien van landschildpadden. Hier zien we veel grote schildpadden van heel dichtbij. Onderweg worden we enorm aangevallen door honderden bijtende mieren. We zijn dan ook dolblij dat we laarzen kunnen aantrekken.
Rond 13 uur is de tour afgelopen. Hester, Esmee en ik besluiten de ferry van 14 uur naar Isabela te pakken. In de haven wordt alle bagage weer gecontroleerd en verzegeld. Dan komt er een watertaxi die ons naar de ferry brengt. De echte overtocht is behoorlijk heftig met flinke golven van alle kanten en buiten worden we best nat. Gelukkig wordt geen van ons echt zeeziek. De ferry is uitgerust met 3 200 - 250 motoren en vaart behoorlijk snel, maar het is toch nog 2 uur varen, zoals schijnbaar naar alle grotere eilanden vanaf Santa Cruz.
Op Isabela stappen we weer over op een watertaxi maar de pier. In dit haventje liggen verschillende zeeleeuwen, ook op de banken! En grappig gezicht.
Daarna stappen we in een echte taxi op zoek naar een hostal. We willen eigenlijk naar het hostal boven Beto's bar, maar dat blijkt vol te zitten. Hester pastop de spullen en Esmee en ik zoeken verder, wat een beetje lastig is omdat we nog niet precies weten wat we willen, hoe lang en of we met ons drieën blijven. Uiteindelijk komen we terecht bij Hostal Las Gardenias, van een superlieve mevrouw. Via haar man boeken we voor morgen een snorkeltour bij Los Tuneles: we willen nu weleens dieren zien!

Zaterdag 25 april: Isabela: snorkelen Los Tunelos + middag fietsen Wall of Tears.
In de ochtend vertrekken we met de taxi naar de tour-operator om onze snorkel-spullen te passen en de groep te verzamelen. We gaan met de boot eerst naar een plaats waar veel Blue Footed Boobies nestelen. Leuk om die nu van dichtbij te zien! We kunnen hier een klein stukje lopen over verschillende "lava-bruggen", want Los Tunelos is een lava-gebied in zee. Dan varen we een stukje verder naar onze eerste snorkel-plek. Echt zóó mooi! Het water is heel helder en weerzwemmen over, tussen en langs allerlei lavarotsen en -tunnels. Eerst zien we vooral veel tropische vissen in hele scholen voorbij zwemmen. Verder zien we een aantal haaien in een grot rusten en 2 zeepaardjes. Bovendien zien we pinguïns op een rots zitten en ze zwemmen ook langs. Mijn dag kan niet meer stuk! Als we aan boord gaan krijgen we Cola, een banaan en Oreo's. Erg fijn, want ik heb best trek van het zwemmen. Daarna gaan we op een andere plek het water in. Hier is het wat zanderige en iets minder helder, maar hier zitten wel zeeschildpadden. Wat een belevenis! Als we het water uit komen worden we afgespoeld met zoet water om de paardenvliegen weg te houden. De tour duurt tot 14.00 uur.
In de middag huur ik een fiets en rijd langs verschillende strandjes tot het uiteinde van de weg bij The Wall of Tears. Dit is een muur die door en voor gevangenen is gebouwd. Onderweg zie ik verschillende grote landschildpadden. Ik ben wat laat vertrokken en zie de zonsondergang vanaf het hoge uitzichtpunt. Daarna is het een echte race tegen de klok om nog voordat het echt donker is in het dorp aan te komen. Dat lukt maar nipt. Even langs de tour-operator die ook onder water foto's heeft gemaakt en ze op een stick zet.
In het hostal regel ik een vulkaan-tour voor morgen via onze "gastheer" en daarna ga ik samen met Hester en Esmee weer tegenover het plein een menu van 5$ eten.

Zondag 26 april Isabela: vulkaan tour 16 km hike en in de middag strand en hostal Floreana zoeken.
Ik word rond 6.30 uur opgehaald voor de Sierra Negra vulkaan-tour. Er zit al een groep van 7 Argentijnse vrienden (waarvan 1 vrouw) in de taxi-bus. Het is een klein half uur rijden. Als we aankomen is het fris en druilerig. In totaal is het 16 km lopen en natuurlijk gaat het pad weer wat omhoog en omlaag.
Na 3 km komen we bij de krater-mond. Deze is 10 km in doorsnee en is niet te overzien door het nevelige weer. De bodem is volledig zwart en het lijkt of er een weg doorheen loopt. Dit is niet zo, maar is een natuurlijk gevormde stroom.
We lopen nog weer 3 km verder en komen dan in een gebied waar we over de lava lopen. En prachtig maan landschap. We zien verschillende kraters en "gaten" waar je de warmte uit de aarde kunt voelen.
Op de top hebben we een geweldig uitzicht over dit landschap. Aan de ene kant is alles in de diepte vrijwel zwart, aan de andere kant is het heuvelachtig en kleurrijk met zwart, bruin, rood en geel. Heel mooi en indrukwekkend.
Op de terugweg zien we een grote landschildpad, gele vogeltjes en - omdat het weer nu veel helderder is - zien we de grote vulkaan krater met delen van de kraterwand. Nu kun je pas een beetje zien hoe groot hij is.
We zijn rond 14 uur terug, dus ik heb nog even tijd om eens rustig op het strand te gaan lezen.
Terug in het hostel probeer ik vast een hostel op Floreana te boeken. Het is heel lastig, maar mbv de allerliefste en zeer geduldige hostal-lady lukt het uiteindelijk. Ook kunnen we een directe boot boeken naar Floreana (40$) ipv via Santa Cruz (2×30$) zoals normaal gesproken zou moeten.

Maandag 27 april: Santa Isabela - Floreana
- Santa Cruz
Vandaag naar het volgende eiland: Floreana. Gelukkig hebben we de directe ferry, dat scheelt zomaar 2 uur op zee en 20$. Toch mooi meegenomen. We blijken de enige passagiers te zijn. In de haven worden we opgewacht door een jongen in een watertaxi die ons daarna in een soort tuktuk naar ons hostal brengt. Dat is wel luxe. Het is behoorlijk heet op het eiland en onze kamer blijkt geen airco te hebben. We kunnen wel wat afdingen op de prijs, maar echt blij zijn we er niet mee: het is vooral in de kamer heel erg warm. Eerst maar eens op zoek naar een tour om op een mooie plek te gaan snorkelen. Helaas blijkt de enige kapitein vandaag niet beschikbaar omdat hij moet werken. ....... Dat is balen: wat kunnen we hier dan doen? We hebben geen zin in de wandeltour, zeker niet met deze hitte. We huren wel een snorkelset (zonder flippers) van onze allround taxi-jongen, waarna hij ons af zet bij het pad naar La Loberia. Een korte wandeling langs zee over lavarotsen naar een klein rotsstrandje en iets verder een plek waar we met moeite de zee in kunnen. Snorkelen is hier niet echt prettig door de stroming en golfslag. Maar we kunnen wel naar een klein strandje lopen en zwemmen. Daar liggen enkele zeeleeuwen met zogende jongen die heel dicht te benaderen zijn. Je kunt de kleintjes zelfs horen zuigen en slikken.
We blijven niet zo heel lang, want inmiddels hebben we besloten niet de nacht hier te blijven, maar de boot naar Santa Cruz te pakken die vanmiddag gelukkig nog gaat. Gelukkig heeft de vrouw van het hostal wel begrip voor ons verhaal en kunnen we de kamer annuleren. We moeten alleen wel betalen voor het gebruik van de badkamer. Uiteindelijk kost ons dat 2$ pp! We hebben nog net tijd voor een lunch, pakken alles weer in en worden weer naar de haven gebracht, waar onze backpacks weer gecontroleerd en verzegeld worden. Wat een dag was dit!
In Santa Cruz willen we naar een iets luxer hostal en onderweg sluit Amy zich bij ons aan. Op advies van iemand die we tegenkomen komen we terecht bij Hostal España. Voor 17$ pp hebben we een kamer met airco, een goede gemeenschappelijke ruimte met hangmatten en verschillende zitjes en goede wifi. Alleen de receptioniste is verschrikkelijk! Amy heeft me verschillende goede tips voor mijn reis in Colombia. Dan gaan we allemaal weer op zoek naar excursies. Ik probeer nogmaals een cruise te vinden maar plaatsen die ik nog niet gezien heb, maar besluit er toch vanaf te zien ivm de prijs of teveel stress omdat ik meteen moet beslissen en binnen een uur moet vertrekken en nog iemand moet vinden die mee wil. Uiteindelijk kom ik Esmee en Hester weer tegen en na overleg besluiten we morgen te gaan snorkelen bij Santa Fe. Als we terugkomen in het hostal blijkt Amy inmiddels vertrokken! Later komen we haar weer tegen een het blijkt dat ze tegen een hele goede cruise deal is aangelopen: last-minute 4 dagen voor 500$ rondom Isabela. En bovendien de beste kamer op het schip.
We reserveren meteen nog een nacht bij het hostal, maar moeten wel van kamer wisselen omdat we nu met 1 persoon minder zijn.

Dinsdag 28 april: Santa Fe snorkelen met zeeleeuwen, hidden beach, vissen
Wat een geweldige dag! We varen zo'n 50 minuten (onderweg zijn er wat mensen zeeziek) voordat we aankomen bij Santa Fe. Daar zien we wat vogels waaronder mijn eerste Frigid Bird met rode krop. Helaas niet opgeblazen, maar toch: leuk om gezien te hebben. Ook varen we langs 2 grotten.
Dan gaan we snorkelen. Altijd verrassend hoe het er onder water uit ziet. Hier is het water prachtig helder en zien we een grote variatie aan helder, fel gekleurde tropische vissen met een enkele zeeschildpad, 2 haaien en ik word opeens opgeschrikt door iets groots, donkers vlak naast me. Een zeeleeuw die met me wil spelen!
Weer aan boord krijgen we een snack, waarna we weer zo'n 10 minuten varen naar de volgende snorkelplek. Zwemmen met zeeleeuwen! Geweldig: er zijn er heel veel en je kunt ze zelfs aanraken zo dichtbij komen ze! Ze dartelen op allerlei manieren die het water en vooral de kleintjes zijn nieuwsgierig en schattig om te zien. Ook zien we hier stingrays in de diepte, sommigen half onder het zand. Op de boot krijgen we een perfect verzorgde lunch bestaande uit zelf samen te stellen wraps / tortillas.
We varen terug naar Santa Cruz waar we eerst langs Playas Escondiyas (Hidden Beach) gaan. Dit is een prachtig wit Bounty-zandstrand in een baai met het mooiste blauw-groene water: tijd voor een foto-shoot! Bovendien heerlijk om te zwemmen en een beetje te relaxen. Ik praat in zee met Amy (63) moeder van Mickey (34) uit Korea over van alles en nog wat. Op het strand zijn ook zeeleguanen en we zien een zeeschildpad zwemmen.
Als we terugkomen op de boot wacht ons als verrassing een heerlijke sashimi van geelvin tonijn, met - om het compleet te maken - een biertje.
Op de terugweg gaan we tonijnvissen. Ben benieuwd hoe dat gaat. Er worden 2 hengels met kunstvis met verschillende haken uitgeworpen en op de boot vastgezet. Degene die gaan vissen (een Koreaanse man en ik) krijgen een riem om waar de hengel tegenaan steunt. Op het moment dat we beet hebben krijgen we de hengel in handen en mogen gaan inhalen. Dat is nog best een flinke klus en zwaarder dan gedacht. Ik ben benieuwd wat we gevangen hebben. Maar het zal vast en joekel zijn. Het laatste stuk van het binnenhalen gebeurt door Edward. Stiekem ben ik daar wel blij om, want het blijkt nog een heel gedoe te zijn en een behoorlijke klus. Uiteindelijk is het een Wahoo van waarschijnlijk zo'n 15 kilo en ik schat zo'n 1.20m lang. Heel wat anders dan mijn vorige vis (een piranha) en behoorlijk indrukwekkend!
Rond 4 uur komen we terug in de haven en is het weer tijd om na te denken over de volgende tour! Liefst met eerst een dagje relatieve rust op San Cristobal, waar je zelf een aantal dingen kunt doen.
Uiteindelijk besluiten we met de ferry naar San Cristobal te gaan en overmorgen de tour naar Leon Dormido te doen. We reserveren vast een extra nacht bij Hostal España, zodat ik mijn grote backpack dat kan laten staan.

Woensdag 29 april: Santa Cruz - San Cristobal
Vandaag om 7 uur met de ochtend boot naar San Cristobal, ruim 1,5 uur varen. Op de trap van de aanlegsteiger liggen allemaal zeeleeuwen. Dat belooft veel goeds. We gaan naar Hostal San Francisco voor 40$ met ons drieën, zonder airco en het water wordt ook niet echt warm, maar wel met goede wifi en het is maar voor 1 nacht. Eerst een beetje bijkomen van weer vroeg opstaan. Daarna met de taxi naar La Loberia: een mooi strandje met zeeleeuwen, mogelijkheid om te snorkelen (niet echt spectaculair na al het moois dat we al gezien hebben) en gewoon relaxen, boekje lezen. In de middag nemen we de taxi naar het Centro Interpretacion. Hier is een uitleg over het ontstaan van de Galapagos-eilanden, de geschiedenis, Darwin en de evolutie-theorie en de huidige ontwikkelingen mbt bevolkingsgroei, toerisme en bijv. issues als voeding en water. Interessanter dan gedacht!
Vanuit het centrum is er een wandeling langs Cerro Terrijita?; een steiger waarvandaan het mooi snorkelen is met een grot, zeeleeuwen, pelikanen en een reiger. Zo relaxed om je eigen plan te trekken en tijd te bepalen. Daarna lopen we verder naar een standbeeld van Darwin bij een Mirador en verder naar Playa Mangosito waarvandaan weer mooi de zonsondergang zouden moeten kunnen zien. ....... Helaas: op het moment supreme is het behoorlijk bewolkt. Wel zien we nog een Frigid bird (met witte bef) met de maan op de achtergrond; ook heel mooi:-)
We sluiten deze mooie dag af met een lekkere pizza en een biertje bij een pleintje wat flink geskateboard wordt. Als we langs de kade teruglopen zien we honderden zeeleeuwen op de rotsen / een smal strandje liggen. Er zijn ook heel veel kleintjes die soms huilend op zoek zijn naar hun moeder of een maatje, daarbij klauterend over andere -slapende - zeeleeuwen die ze vaak wegsnauwen. Anderen liggen vredig tegen elkaar aan te slapen of drinken bij hun moeder.

Donderdag 30 april: San Cristobal - Leon Dormido - Santa Cruz Hostal España
Vandaag moet een van de highlights worden: Leon Dormido oftewel Kicker Rock. Gisteren hebben we de spullen voor het snorkelen al apart laten leggen, dus we hoeven niet zo vroeg bij Scuba Eden te zijn: 8.30 uur is vroeg genoeg. Uiteindelijk moeten we nog ongeveer een half uur wachten, want er zijn ook nog 3 mensen die met de ferry van Santa Cruz komen. In totaal zijn we met 9 gasten
Het blijkt dat onze tour-guide niet is komen opdagen, maar gelukkig is er een echtpaar met privé-gids (Edwin) die ons allen zal begeleiden. Eerst gaan we naar een strandje Playa Manglecito. Best leuk hoor, maar daar komen we niet voor! Daarna varen we om Kicker Rock. Een spectaculaire gespleten rots, schijnbaar ontstaan uit vulkanische as. Hier nestelen verschillende vogels zoals de Nasca Boobies, Blue Footed Boobies en de Frigid Birds met prachtige rode krop. Tijdens het varen zien we eindeloos veel groene zeeschildpadden en enkele zeeleeuwen in het kraakheldere water.
Dan is het echt tijd om te gaan snorkelen. Het is hier echt diep en midden in de oceaan, dus het water is frisser. Daarom hebben we allemaal wetsuits aan. Best prettig! Ik vind het heel bijzonder om hier te snorkelen. De rots gaat steil het water in, met vlak langs de wand vrij veel visjes. Dan is er meteen een afgrond die eindeloos diep lijkt te zijn, maar met heel helder water. Het idee is om hier veel (verschillende) sharks (toburones) te zien, met de kans op hammerhead sharks en mogelijk ook manta rays. Spannend! Tijdens het snorkelen zien we inderdaad verschillende haaien van vrij dichtbij, een eagle-ray en vooral heel veel zeeschildpadden. Helaas geen hammerhead-shark.
Tegen 14 uur varen we terug zodat we op tijd zijn voor de ferry terug naar Santa Cruz.
Heerlijk dat we ons hostal al geboekt hebben en er relaxed naartoe kunnen.
Vanavond een ontspannen avond met een verrukkelijke caipirinha en quesadillas.

Vrijdag 1 mei: Santa Cruz, Tortuga Bay
Vanmorgen gewoon rustig kunnen opstaan. Er staat niet veel op het programma. Hester en Esmee boeken nog een tour voor morgen en we lenen een snorkelset bij Alexandra van "ons" reisbureau Bridmartours . Uiteindelijk zijn we pas om 12.45 zover dat we naar Tortuga- Bay gaan. Dat is ongeveer 45 minuten lopen. Op het strand zouden we volgens Alexandra van het reisbureau mooi kunnen snorkelen.... Het strand heeft prachtig wit heel fijn zand en het water is prachtig turquoise van kleur. Helaas is het springvloed en is er geen strand over en zijn de golven echt hoog. Geen snorkelen dus, maar het is wel heerlijk in het water en in de golven. Een enkeling waagt zich met surfplank ver in het water, maar het schijnt niet echt een succes te zijn. 1 komt er zelfs met een gebroken board terug!
Hester en Esmee gaan nog even naar het Darwin centrum; ik blijf tot een uur of 4 alvorens terug te lopen. Bij terugkomst kan ik mijn horloge (dat van Henk was en ik van Roos geleend heb) nergens vinden. Wat vreselijk! Maar teruggaan naar het strand lukt niet: het is donker voordat ik er ben en vermoedelijk heeft het ook geen zin met de vloed en de andere mensen die er zijn.
's Avonds eten Hester, Esmee en ik voor de laatste keer samen.

Zaterdagochtend 2 mei: Santa Cruz - Las Grietas
Vandaag vertrek ik om 12.30 naar Quito. Ik heb voordien nog net genoeg tijd om naar Las Grietas te gaan. Iets dat ik al steeds van plan was, maar dat er nog niet van gekomen is. Ik weet niet precies wat het is, maar je schijnt er het best vroeg te kunnen zijn (dus dat komt goed uit) zodat het niet druk is en de snorkelset is mee want snorkelen schijnt ook mooi te zijn. ....
Ik sta om 6.30 uur op en pak mijn tas vast zover mogelijk in voor het vliegen. Gelukkig kan alles in mijn kamer blijven staan. Bovendien nogmaals de kleine backpack checken en opnieuw inpakken. En daarbij vind ik tot mijn grote vreugde het horloge toch helemaal onderin!
Dan is het tijd om afscheid te nemen van Hester en Esmee. Ik zal ze missen: het was heel fijn om de meeste Galapagos avonturen met elkaar te kunnen delen.
In de haven stap ik in een watertaxi die me naar de overkant van de baai brengt waarvandaan ik verder kan lopen naar Las Grietas. Het is een pad dat langs diverse luxe hotels, een mangrove-gebied en een strandje naar een kloof loopt. Door deze kloof loopt zoutwater dat vermengd wordt met zoetwater. Er loopt een pad naar beneden naar het water in de diepte en er is een soort steiger. Er is helemaal niemand als ik aankom: maar ik neem aan dat dit het is. Ik zet de snorkelset op en doe de vinnen aan en ga het water in. Heerlijk verfrissend. Er zijn vrijwel geen onderwaterdieren te zien, maar het water is super helder en de kloof is zo mooi om ook onder water te bekijken. Ik snap nu wel dat het slim en fijn is om hier vroeg te zijn! Als ik vertrek komt de eerste groep al aan met een hoop gejoel en is de charme er toch wel voor een groot deel af. Ik loop het pad verder af en zie de kloof vanuit wat ander perspectief. Dan is het tijd om terug te gaan om te douchen en te vertrekken. De Galapagos was een prachtig avontuur. En ik ben blij dat ik het zo al eiland-hoppend heb gedaan ipv met een veel duurdere cruise. Misschien heb ik wel iets gemist, maar anders had ik vast heel veel andere dingen gemist. ....

1. Mamma:
    5 mei 2015
    Wat een prachtig lang verhaal. Lekker gelezen met een kop koffie er naast. Had een beetje het gevoel dat je het me zat te vertellen.
    Tot het volgende verhaal...
  2. Ingrid:
    5 mei 2015
    Bijzondere eilanden he. Dieren zonder angst.
    Klopt helemaal wat je zegt het verschil tussen cruisen en eiland hoppen. Ik lees dingen die ik niet gedaan heb.
    Geniet nog van je laatste weekjes.
  3. Mieke:
    7 mei 2015
    Hoi Chrissie,

Wat een prachtige ervaring lijkt me dat zeg.
    Ik wordt helemaal jaloers!
    Een ervaring, denk ik, om nooit meer te vergeten!
    Geniet verder.

Groeten,
    Beef (& Beits)
  4. Michelle van Eyck:
    9 mei 2015
    Ik loop een beetje achter, moet nog meer verhalen lezen die ook in mijn inbox staan te wachten. Dit was wel een supergaaf en lang verhaal. Je voert ook mij iedere keer mee en ik kijk door jouw ogen mee wat jij allemaal ziet. Soms zoek ik woorden op van dingen die jij gezien hebt.
    Ben blij dat jij het horloge hebt teruggevonden.