Dag 7/9: 17 -21 februari: The Little Hmong House

21 februari 2018 - Sapa, Vietnam

Sorry, het bijvoegen van de foto's bij dit blog heb ik opgegeven. Op Facebook heb ik een album Vietnam gemaakt. Dag 7: Zondag 18 februari: 17 km wandeling in de bergen met gids Zizi
Als ik wakker word zijn de eerste nieuwe gasten er al. Na het ontbijt ga ik met David & Lenka (Slowakije, wonend in Denemarken), Marta (Cadiz) & Alba (Madrid) wandelen met H'mong-gids Zizi vanuit de homestay.
Ze zegt dat we 35 km gaan wandelen, wat gelukkig niet blijkt te kloppen (uiteindelijk is het 17km). Het gaat best pittig omhoog en is behoorlijk warm. Helaas is het vrij mistig als we boven op de berg zijn, dus is het uitzicht op de rijstvelden met ook nog tegenlicht niet zo spectaculair als gehoopt. De wandeling is prachtig, het gezelschap gezellig. We worden gedurende bijna de hele tocht begeleid door 2 H'mong dames die ons aan het eind natuurlijk wat willen verkopen. Helaas voor hun is niemand daarvoor in en gaan ze dus na 4 uur lopen onverrichter zaken terug naar huis. Onderweg zien we veel kleurrijk geklede vrouwen van verschillende bergstammen. Als ik met ze op de foto ben geweest willen ze dat ik iets van ze koop en voordat ik het weet heb ik dat gedaan.

Dag 8: Maandag 19 februari: Fansipan
Met David & Lenka, Marta & Alba vertrekken vandaag en willen de dichtbij gelegen Fansipan op met de cable car (6292,5m lang), 1410m stijging naar de top. Met 3192m de hoogste berg van Vietnam (700.000 VND = 25 euro erg duur voor hier).
Ik was eerst van plan om een 2- daagse trekking naar de top te doen, maar omdat ik mijn linkerknie flink voel na de wandeling van gisteren heb ik toch ook hiervoor besloten. Achteraf ook een goede keus, want de hoogte is goed merkbaar bij de 600 treden of zo die we extra beklimmen. Op de top is het fris en staat er veel wind, dus ik ben (alweer) blij met mijn donsjasje.
Gelukkig hebben we mooi helder weer en goed zicht.

Dag 9: Dinsdag 20-2 The Little Hmong House: 8,5 km wandelen (alleen)
Vanmorgen besluit ik eens te relaxen, een fotoalbum van Vietnam op Facebook aan te maken en me beter te oriënteren op wat ik wanneer wil doen en wat een handige route is.
Na mijn lunch ga ik toch nog wandelen, want het is hier zo mooi. Ik gebruik mijn wandelstok nu maar wel! Het is een prachtige trek van 8.5 km in de omgeving van mijn homestay vlakbij Sapa langs een waterval, door een Bamboe bos, over de rivier, met krachtige uitzichten op en paden langs en door de rijstvelden. Het is heerlijk om dat alleen te doen. Ik ben superblij met de app Maps.me op mijn telefoon waardoor ik offline zelfs de kleinste weggetjes kan vinden. Daarbij is mijn batterij lader ook onontbeerlijk gebleken gezien het intensieve gebruik van mijn telefoon.
Als ik terug ben wacht er weer een verrukkelijk diner in The Little Hmong House door Oanh.
Eigenlijk zou ik vanmorgen al vertrekken, maar ik bedacht me gisteren dat ik hier nog niet klaar ben en heb een extra nacht bijgeboekt. Helaas was mijn fijne kamer al gereserveerd. Dus slaap ik (alleen) in de dorm. Het vervelende is de trap, het fijne is dat ik een extra dekbed heb dat ik onder me kan leggen zodat het bed zachter is en ik me beter kan bewegen in de nacht en beter slaap. Ik heb stiekem toch een beetje spijt dat ik niet toch mijn fijne lichte opblaasmatrasje heb meegenomen :-(

1. Michelle van Eyck:
    21 februari 2018
    Ik hoop dat jouw bedden de komende dagen beter gaan worden, Chris. Wat een mooi verhaal weer. Lijkt mij erg mooi wat je beleefd in deze reis.
  2. Mamma:
    22 februari 2018
    Ben erg blij te lezen dat het goed gaat en je het zo getroffen hebt met Oanh en haar familie, al begrijp ik niet of je haar al van eerdere reizen of zo kende. Nog nooit eerder van haar gehoord. Veel plezier verder.