Dag 5&6, vrijdag 16 Tet + zat 17 februari Lao Cai -->Sapa

17 februari 2018 - Lao Cai, Vietnam

Dag 5: Vrijdag 16 februari: Tet in Lao Cai
Ik heb een met gordijn afgescheiden kamertje met een groot, maar helaas wel keihard bed. Al na 1 nacht slapen heb ik beurse heupen en een gevoelige rug en weet niet hoe ik me moet omdraaien. Vandaag is Tet, nieuwjaarsdag, en slaapt iedereen uit. Daarna is er een uitgebreid ontbijt met alleen het gezin. Gelukkig zitten we aan de (lage) tafel en niet op de grond. Na de thee uit kleine kopjes beginnen de bezoeken aan de familie. We gaan met 3 scooters, ik mag achterop bij Ha. We beginnen bij een van de oma's die in een huisje achter op het erf van een van haar kinderen woont. Ze is echt oud en kan slecht zien, maar gaat wel op een matras op de grond zitten. Ze krijgt lucky money en een doos met drankjes.
Daarna gaan we in het huis bij haar kinderen op bezoek. Ik weet niet hoeveel (vaak heel korte) bezoekjes we afleggen, maar het zijn er zeker 10. Overal worden we hartelijk ontvangen met thee, soms rijstwijn en gedroogd fruit, zaden en noten, snoepjes uit de beroemde rode koek - snoeptrommel. Regelmatig worden we uitgenodigd om te blijven lunchen; gelukkig wordt dat afgeslagen. Vooral kinderen en baby's krijgen 'lucky money' (vaak 100.00 VND),
Iedereen wil weten waar ik vandaan kom en hoe oud ik ben en vindt mij vervolgens zo mooi en jong 😗. Natuurlijk ga ik met veel familieleden op de foto.
Tegen 3 uur hebben we zo'n beetje iedereen bezocht en is het tijd om terug te gaan voor een uitgebreide heerlijke lunch, dit keer weer op de grond. Er eet weer wat familie mee en onder en na het eten komen er steeds weer nieuwe familieleden een bezoek terug brengen. Iedereen krijgt ook hier weer thee, gedroogd fruit, zaden en noten, snoepjes.
In de middag maak ik een wandelingetje om het meer. Een nichtje komt me opzoeken en houdt via Google translate een heel gesprek met me. Leuk! In de avond en bij het diner is er meer familiebezoek en rijstwijn in shot glaasjes en wordt er weer veel geproost.
We blijven nog een nacht bij de familie slapen

Dag 6: Zaterdag 17 februari: Lao Cai --> The Little Hmong House
Na het ontbijt ga ik met Oanh naar de Chinese grens in Lao Cai naar een bijzondere pagode waar iedereen offers brengt voor geluk met het nieuwe jaar. Oanh trakteert me op een prachtige Chinese kalligrafie. Heel bijzonder vind ik, alleen een beetje lastig dat ik die 10 weken mee zal moeten dragen. We drinken verse kokosmelk en gaan bij nog meer familie op bezoek.
Na de lunch bij de familie is het tijd voor afscheid en vertrek naar Sapa. Ik krijg nog een heerlijke watermeloen mee van de vrienden (buren) van de ouders.
Wat was Tet bijzonder met mijn liefste Vietnamese familie. Ik had het niet beter kunnen treffen. Zulke lieve mensen. Hartverwarmend en een geweldig begin van het nieuwe jaar.
Oanh en ik stappen op de motor, Bi (de grote pup) gaat in een kartonnen doos voorop en mijn backpack achterop. Zo rijden we naar de 12 km voorbij Sapa gelegen homestay van Oanh: The Little Hmong House, ruim 1,5 uur rijden van Lao Cai.
Ik zal vannacht de enige gast zijn. Morgen zit het vol met 17 man.
Tegen de avond stappen we weer op de scooter: we zijn uitgenodigd bij Hmong vrienden van Oanh om daar te eten en Tet te vieren: Chuc mung nam moi.
Ook dit is een fantastische en super authentieke ervaring. Er is de moeder, haar dochter (de vriendin van Oanh) en haar man en dochter en nog en vriendin en er komen meer vrienden.
Er is heerlijke zelfgemaakte en zelfgerookte worst, geroosterd buikspek en natuurlijk ook kip, rijst en groenten. Daarbij veel bier Chuc sum khoe!. Er is al flink gedronken vandaag en de vriendin van Oanh is al snel op bed gaan liggen.
Bij het vertrek krijgt Oanh een heel voedselpakket mee. Fantastisch!