Cartagena

25 mei 2015 - Cartagena, Colombia

Zaterdag 23 mei Santa Marta - Cartagena
Ik heb vanuit het hostal een shuttle geregeld die me tussen 9 en 10 komt ophalen. Helaas: deze bus wordt gecanceld. Geen nood: ze regelen een andere voor me: hij zal er binnen 10 minuten zijn en het is ongeveer 4 uur naar Cartagena. De bus is er inderdaad op tijd: een prachtige luxe Mercedes-bus. Helaas moet ik overstappen en uiteindelijk ben ik pas rond 14.45 in hostal Mamallena. Eerst de was uitzoeken. En dan definitief beslissen met welk schip Ik naar Panama zal gaan. De keus is tussen de Sailing Koala: een monohull met captain Fabian die heel goede recensies schijnt te hebben en de Jacqueline: een grotere catamaran met nieuwe Colombiaanse captain Andre. Deze catamaran nam met de vorige captain nogal eens teveel passagiers mee (Tot 20 personen) maar het voordeel is dat hij snel is en stabieler. Best fijn tijdens de meestal onstuimige reis naar Panama. Ik verwacht enige hulp en uitleg / foto's van het reisbureau in Mamallena, maar de gast daar, Stewart, strijkt me meteen nogal tegen de haren en als ik dat zeg is hij gepikeerd. Om een lang verhaal kort te maken: Ik besluit voor de catamaran Jacqueline te gaan. Tot nog toe zijn er 12 reserveringen dus ik hoop er het beste van. 25 mei zal hij vertrekken: waarschijnlijk in de avond. Morgenavond komt Andre ons briefen.
Tegen 5 uur ga ik Cartagena in en ben op slag verliefd op deze prachtige koloniale stad. Overal In de historische stad binnen de muren zijn koloniale gebouwen in verschillende kleuren, er rijden koetsen en het ziet er gewoon prachtig uit met de vele pleinen. Ik blijf foto's maken!
In de avond ga ik even naar het dichtbij het hostal gelegen Plaza de Trinidad, waar zowel veel locals als toeristen rondhangen op en rond het plein waar verschillende (flauwe) acts worden opgevoerd.

Zondag 24 mei: Cartagena
In de ochtend ga ik met de free walking tour mee. Leuk om wat meer van de historie van de stad te weten en wat meer gestructureerd de stad te zien. Na de tour loop ik nog uren door de stad, probeer een goede hangmat te vinden en wat souvenirs.
Om 7 uur ontmoet ik de captain en 7 medepassagiers, 5 Australiërs en een Nieuw-Zeelands stel. Maandagavond om 20.30 uur moeten we bij de haven zijn voor het vertrek. In principe komen daar dan ook de 4 andere passagiers. De kapitein neemt vast de paspoorten mee om de douaneformaliteiten in Colombia te regelen.
Daarna zou ik met de Ierse Gemma naar de Havanna Club gaan. Helaas: gesloten op zondag. Uiteindelijk ga ik met haar pizza eten en daarna nog even naar Plaza de Trinidad, waar vanavond ook niet veel gebeurt.

Maandag 25 mei: Cartagena en gepland vertrek naar Panama
Vandaag toch een beetje spannende dag ivm het vertrek naar Panama.
Eerst maar alles goed inpakken: de grote backpack gaat in het ruim of zoiets en dus weer een kleine backpack voor 5 dagen. Bovendien vertrek ik 2 dagen na aankomst in Panama, dus wil proberen alles meteen vast zo handig mogelijk in te pakken.
Daarna nogmaals Cartagena in: eigenlijk vooral op zoek naar een dunne short voor de komende week. Die vind ik, maar daarna kom ik in een mooie airco'd winkel met moderne, westerse kleding en koop daar ook van alles aan zomer kleding. Het is nu toch aan het eind van de vakantie, dus hoef er niet veel meer mee te sjouwen.... Ook slaag ik (redelijk goed) voor een 2-persoons hangmat. Ook deze moet natuurlijk mee en ik ben weer met mijn flightbag waar ik van alles extra in mee kan nemen. Hoop alleen dat ik onder het maximale gewicht blijf dat ik mee mag nemen in het vliegtuig.....
Nog wat laatste souvenirs, rum en chips kopen voor op de boot, mijn bijna laatste Colombiaanse pesos wisselen voor dollars voor in Panama en dan terug naar het hostal.
Daar hoor ik dat de boot pas morgen zal vertrekken: iets met douane-controle op drugs. ... We gaan wel vanavond gewoon naar de boot toe: ben benieuwd hoe het gaat lopen.