Invercargill - Catlins - Queenstown -Mount Cook

5 november 2014 - Catlins, Nieuw-Zeeland

Dinsdag 4 november: een rustig begin van de dag. We vertrekken pas om 10.30 uur voor de Catlins Coastal Heritage Trail. Een mooie route door glooiend heuvellandschap en deels langs de kust. We stoppen op verschillende plaatsen (Curio Bay, Porpoise Bay) waar schijnbaar soms Hector's Dolphins en Yellow Eyed Pinguïn te zien zijn. Beiden komen weinig voor en zien we helaas dan ook niet. Wel zie ik ( na aanwijzen) Petrified fossielen in de rotsen. We stoppen ook bij Slope Point (het meest zuidelijke punt van Southland) en bij Waipapa Point lighthouse. Daar zien we een enorme sealion: hij lijkt wel voor ons te poseren. Als er nog 2 kleinere seals komen aanzwemmen verjaagt hij ze na enige tijd bruut. Daarna rijden we terug via Bluff ( het einde van de State Highway en het einde van de ketting) waar we nog wat Strayers oppikken die van Stewart Island komen. En dan door naar Queenstown waar we begin van de avond aankomen. Tijd voor weer een Fergburger...... mjammie...
Woensdag 5 november: in de ochtend rond 8.30 uur vertrek naar Mount Cook. Een groot deel van de tocht gaat langs besneeuwde bergtoppen en gletsjermeren met prachtige lichtblauwe tinten. Gelukkig is het vrij mooi weer zodat ik ver kan kijken en hebben we een aantal foto stops en aan het eind van de route een korte wandeling naar een uitzichtpunt voor de Tasman Glacier. We slapen bij Mount Cook Backpackers, waar ze een speciale combi hebben van 1 nacht slapen inclusief 1 drankje en een hoofdgerecht voor 55NZD. Na mijn wandeling naar KeaPoint geniet ik dus zomaar van mijn eerste echte restaurant-maaltijd: prachtige lamsfilet in rode wijnsaus met groenten op een bedje van een soort rösti. Heerlijk met een glas pinot noir erbij.