Trujillo + Huanchaco: surfen + Chan Chan + Huacas del Sol y la Luna

20 april 2015 - Trujillo, Peru

Zaterdag 18 april: Trujillo, Huanchaco, surfen
Rond 05:00 uur kom ik aan in Trujillo. Elize besluit daar te blijven, maar ik wil door naar Huanchaco: een relaxed surf-stadje naar het schijnt. Ik heb van Damian gehoord dat Hospedaje My Friend leuk is en men de taxi ernaar toe zonder gereserveerd te hebben. Je raadt het natuurlijk al: als ik om 5:30 uur aankom reageert niemand op mijn bellen en kloppen. Balen: wat nu? Gelukkig loopt er een meisje op straat dat in dit Hostal zit en voor me open wil doen. Ik loop naar het dakterras en installeer me op een bank om nog wat door te slapen. Daar vindt de manager me na een paar uur en vraagt me hoe ik daar kom. Gelukkig is er plek, alleen duurt dat nog even, dus ik blijf nog even lekker liggen. Daarna eerst ontbijten, alles weer updaten, tickets lopen voor de bus naar Guayaquil, vluchten naar en van de Galapagos kopen, zeilcruise San Blas definitief beslissen en me installeren. Wat heerlijk dat het hier nou eens echt lekker warm is. Daarmee verandert de sfeer ook meteen. Het lijkt hier meer tropisch, meer relaxed, minder schoon en veel goedkoper. Tijd ook om weer de was weg te brengen. In de middag neem ik een surfles bij Victor. Hij draagt de surfplank naar zee en daar begint de les. Ik was een beetje vergeten hoe vermoeiend het peddelen is. Gelukkig heb ik privé-les en geeft Victor steeds precies aan wat ik op welk moment moet doen: peddelen, 1 (omhoog komen op je armen met je bovenlichaam) waarop je vervolgt met 2 ( ene been naar voren) en 3 (andere been naar voren en opstaan, laag blijven en gewicht omhoog en omlaag verplaatsen om snelheid te houden / maken). Kicken als het me 2x lukt om helemaal tot op het strand te komen! Uiteindelijk (na zo'n kleine 2 uur) worden de golven woester en beland ik met kramp in mijn kuit en doodmoe op de grotere stenen vlakbij het strand. Echt tijd om te stoppen. Ik eet nog wat in het hostel en haal de was op en verheug me op een langere nacht.

Zondag 19 april. Huanchaco + Chan Chan (Moche-ruïnes)
Ik kom maar moeilijk op gang. Niet erg, ik heb nu ook eens tijd. In de middag ga ik naar Chan Chan: Dat zijn oude archeologische Moche-ruïnes vlak aan zee in het zand. Zij leefden nog voor de Inca's. Toch nog wat cultureels gedaan:-). Ook even naar het bijbehorende museum. Dan terug naar het hostel om met Roos te skypen (eindelijk gelukt) en later praat en eet ik gezellig met wat Hostal-genoten: internationale studenten uit Lima die hier voor een weekend zijn. Tussendoor nog naar het strand voor een prachtige zonsondergang.

Maandag 20 april. Trujillo en Huacas del Sol y la Luna.
Vandaag is het 14 jaar geleden dat we trouwden. Hartelijk dank voor alle lieve berichtjes. Dat doet me echt goed. Vannacht vertrekt mijn bus voor de 18 uur durende reis naar Guayaquil (Ecuador) Ik vertrek rond 12.30 uur uit het hostel naar het busstation in Trijillo om mijn backpack vast af te geven. Blijkt dat ik mijn E-ticket moet printen. Gelukkig helpt de vrouw van het internet-café aan de overkant me uit de brand.
Daarna ga ik naar de Huacas del Sol y la Luna (tempels van de zon en de maan): ook uit de Moche-tijd. Deze grote tempels werden steeds over elkaar gebouwd en beslaan wel 5 lagen. De ene is goed te bezichtigen en is grotendeels gerestaureerd met reliëfs en beschilderingen. Daarna ga ik ook nog naar het bijbehorende museum zodat ik een goed beeld krijg van hoe de Moche leefden.
Als ik terugga naar Trujillo bekijk ik dit mooie stadje met zijn koloniale gebouwen en ga daarna in een restaurant met WiFi zitten om de tijd door te komen tot het vertrek rond 24 uur. Helaas krijg ik maag- en buikpijn en acute buikloop. Lekker dan als je 18 uur in de bus moet zitten.
Bij het busstation ontmoet ik Yvonne weer ( van de Santa Cruz trek) en zij geeft me 2 Imodium-pillen die na een tijdje gelukkig helpen!

Dinsdag 21 april: Trujillo (Peru) - Guayaquil (Ecuador)
De bus vertrekt bijna 1 uur te laat. Maar hij zit/ligt comfortabel, ik voel me beter en slaap een flinke tijd. Als ik wakker word is het landschap en de temperatuur veranderd naar meer tropisch. Rond 14 uur zijn we bij de grens Peru-Ecuador. Daar duurt het een flinke tijd voordat de hele bus door de douane is en we verder kunnen voor de laatste 4,5 uur.

1. Mieke:
    22 april 2015
    Ha Chris.
    Je ziet prachtige dingen en maakt heel wat mee... maar volgens mij komt het mooiste nog!
    Veel plezier in Equador, geniet ervan!

Groet, Beef
  2. Jacq:
    23 april 2015
    Huanchaco, surfen, ja, dat is tof! Ik zou er een week blijven!