Reis Galapagos - Colombia - Popayan

3 mei 2015 - Popayán, Colombia

Zaterdag 2 mei: Santa Cruz - Quito - Tulcan (grens Ecuador) - Ipiales (grens Colombia)
Als ik om 9.30 uur fris gedouched en bepakt en bezakt beneden kom is er net iemand die ook naar het vliegveld wil om om 12.30 uur te vliegen. Dat komt mooi uit: dan kunnen we een taxi delen. Er gaat nl geen bus om deze tijd :-(. Alles loopt soepel en het vliegtuig vertrekt zelfs te vroeg. We maken een tussenlanding in Guayaquil en om 16.30 plaatselijke tijd sta ik bij de info-balie op vliegveld Quito. Onderweg heb ik me beter verdiept in de mogelijkheden en route, maar het is toch lastig om alles duidelijk te krijgen. In elk geval heb ik besloten Quito niet in te gaan en Ecuador zo snel mogelijk te verlaten, om zo lang mogelijk in Colombia te kunnen zijn. Ik heb namelijk van heel veel kanten gehoord dat het heel mooi is. Ben benieuwd.
Ik had gehoopt op een rechtstreekse bus naar Popayan in Colombia (dat is het makkelijkste met de grensovergang en het is fijn om te kunnen blijven zitten ipv met al je bagage over te moeten stappen) maar die gaat pas weer morgenmiddag. Dus dan maar in stukjes reizen. Eerst met de bus van het vliegveld naar het noordelijke busstation. Ik moet 1 keer overstappen, maar met wat hulp van diverse mensen lukt het wel. Dan de bus van Quito naar Tulcan. Deze doet er ruim 4,5 uur over: langer dan gedacht en gehoopt, zodat ik pas na middernacht in Tulcan ben. Daar moet ik verder met een taxi naar de Ecuadoriaanse grens om het land uit te gaan. Door naar de Colombiaanse grensovergang voor mijn zesde land tijdens deze reis. Ook hier is het heel rustig. Ik wissel 20$ om in elk geval wat Colombiaans geld te hebben en krijg daarvoor 30.400 Colombiaanse Pesos (COP). Dit blijkt later wel een zeer slechte koers te zijn, maar goed: je moet toch wat. Met de taxi verder naar het busstation van Ipiales. Daar blijkt helaas geen bus meer te vertrekken, hoewel ze dat wel tegen me gezegd hadden. Ik baal als een stekker: inmiddels is het rond 1 uur in de nacht en dit is geen busstation waar je rond die tijd wilt wachten. Levensgevaarlijk. Ik heb al allerlei groepjes mannen met flessen drank zien rondlopen en ook de taxichauffeur heeft het erover dat er veel "ladrones" zijn. De hotels in de buurt zijn vol en willen me ook niet een paar uur tegen betaling in de lobby laten wachten. Maar in het vierde hotel is er gelukkig een vriendelijke man die me binnen wil laten. Bovendien maakt hij in een hoek van de gang op de bovenste verdieping een soort bed van dekens. Ik ben blij. Slapen is wel lastig: er zijn mensen die de tv keihard aan hebben staan en er zelf de hele nacht er doorheen praten. Bovendien is het natuurlijk hard en is het ook nog tamelijk licht en de dekens roken niet echt heel fris. Maar goed: ik lig hier zo'n 3 uur veilig en dat is heel wat waard. De nachtwaker laat het aan mij over wat ik wil geven. Echt top!

Zondag 3 mei: Ipiales - Popayan
Om 4.30 uur loop ik weer naar het dichtbij gelegen busstation voor de bus van Ipiales naar Popayan. Deze vertrekt wat na 5 uur. Ook deze doet er veel langer over dan gedacht. Iets om rekening mee te houden en misschien ook meer zorgvuldig de bus uit te kiezen. De route is wel weer heel mooi met flinke gebergten en groene heuvels. Onderweg stoppen we regelmatig om enkele passagiers in of uit te laten stappen en rond 12 uur is het tijd voor een snelle lunch.
Begin van de middag kom ik in Popayan aan. Een mooi stadje met verschillende kerken en heel veel witte koloniale gebouwen. Het is zondag en het stadje lijkt wel uitgestorven. Ik vind een mooi hostel met goede wifi, brandschoon en een wasservice. Dat is wel nodig: Ik ben helemaal die mijn ondergoed heen en veel kleding is op de Galapagos-eilanden zout geworden, oa doordat ik erin gesnorkeld heb nadat ik op mijn rug en bovenbenen verbrand was.
Eerst ook maar eens geld pinnen! Hier blijk ik voor 20$ ongeveer 50.000 COP te krijgen!
Ik loop wat rond door het stadje en neem een heerlijke cappuccino (eindelijk een fatsoenlijke koffie sinds bijna 2 weken) met worteltaart.
De hele avond besteed ik mbv de Lonely Planet en verschillende sites op internet aan het uitzoeken en samenstellen van de route en het programma voor de tijd die ik in Colombia te besteden heb. Om 11 uur lig ik gevloerd in bed. Helaas slaap ik weer niet zo heel goed omdat de lakens wat vochtig blijken te zijn en omdat het bed kraakt bij iedere beweging.

1. Mamma:
    5 mei 2015
    Was zeker een beetje een afknapper deze reis hé na die prachtige eilanden tocht.
  2. Martine van Eyck:
    5 mei 2015
    Wauw! Colombia! Ik ben benieuwd naar je ervaringen daar! Schijnt inderdaad een heel mooi land te zijn. Helaas wordt er vaak negatief over gepraat. Dus. ... kom maar op met je verhalen ... ;-)
  3. Jan Kees:
    7 mei 2015
    Hoi Chris. Je hebt het goed naar je zin. En wat een schitterende foto's, zeker van de Galapagos.
    Groet,
    JC