Kaikoura dolfijnen + walvissen 10 -11 november

14 november 2014 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Maandag 10 november: nadat ik ook mijn etenstas heb opgehaald bij The Lazy Shag ( hij bleen toch nog in de Stray-bus) ga ik met Pernille en Julie uit Denemarken (gisteren ontmoet) om 8.30 uur met dolfijnen zwemmen. We worden ingepakt in wetsuits compleet met cap en sokken/laarsjes voor in de flippers. Het water is dan ook best koud (12 graden of zo). Vooraf krijgen we instructie om tijdens het snorkelen vooral naar beneden te kijken, rustig in het water te glijden en eenmaal in het water geluiden te maken en bijvoorbeeld te duiken of rondjes te zwemmen om zo de aandacht van de dolfijnen te trekken of vast te houden. Klinkt natuurlijk wel apart al die zwemmers (een stuk of 12) die allerlei vreemde geluiden maken. Op een gegeven moment zijn er veel Grey Dusky dolfijnen rondom de boot. Dan gaat de scheepstoeter en daar gaan we: allemaal het water in. Het is even zoeken en oriënteren. Wat helpt is dat de dames vanaf de boot wijzen waar de meeste dolfijnen zijn, heel handig! En dan opeens zie ik ze onder me zwemmen. Zo dichtbij! Echt geweldig! En er zijn ook kleintjes bij. Helemaal leuk. Na een tijdje gaat de scheepstoeter weer: terug op de boot en een stukje verder voor we weer gaan zwemmen. Zo zwemmen we 4 keer en het lijkt iedere keer wel beter te worden (maar ook wel kouder). Fantastisch dat Pernille een onderwatercamera bij zich heeft waar ik later ook de foto's van krijg. 's Middags doe ik de Kaikoura Peninsula walk. Een vrij lange wandeling deels over zwart kiezelstrand en deels boven op de limestone cliff. Daarvandaan zie ik veel seals. Ik loop daarom nog een stukje terug over het strand, net op tijd voordat het weer vloed wordt zodat ik ook weer terug kan lopen naar sealcolony point en vandaar naar de Albatross Backpackers. Nog even op de fiets boodschappen doen bij de NewWorld, koken en dan eindelijk slapen.
Dinsdag 11 november. Vandaag maar eens een rustige dag. Relaxed opstaan, ontbijten en douchen, beetje mailen en skypen met Roos. Vanmiddag ga ik voor een whale-watching tour. Dat gaat hier wel anders dan in Sri Lanka: het begint in het gebouw met video-uitleg over oa veiligheidsvoorschriften en waarschuwing voor de grote kans op zeeziekte (today severe seasickness warning). Dan 5 minuten met de bus naar Southbay waar de boot vertrekt. We varen een flink stuk en krijgen ondertussen uitleg met video-ondersteuning over walvissen en welke er hier te zien zouden kunnen zijn, hoe we ze kunnen vinden (mn door de kapitein en de watcher die de spout kunnen zien, maar daarnaast ook een onderwater-microfoon, die een soort klikkend geluid laat horen als er een spermwhale in de buurt is) en wat we kunnen verwachten (don't expect to see dozins of whales). Het is weer prachtig weer en het uitzicht op de besneeuwde bergen vanaf het water is mooi. Na een ruim half uur een keer te zijn gestopt om te luisteren zien we een enorme spermwhale aan de oppervlakte. Heel imposant als je er zo dichtbij bent. Deze walvissen zijn meestal 5 minuten aan de oppervlakte om te ademen, eten te verteren en te poepen en duiken dan weer voor ongeveer drie kwartier of meer onder om te eten. We zien de duik en daarmee het flappen van de enorme staart. Heel indrukwekkend. Daarna spotten we nog een andere spermwhale en is het alweer tijd om terug te gaan. Vanavond eten we een "Albatross-familydinner". Heerlijk: de rijst curry naan en het toetje (appel-crumble met ijs) wordt volledig door de woofers en medewerkers van het hostel verzorgd en ze doen zelfs de afwas! Daarna weer wat mijn blog updaten en foto's plaatsen en uitwisselen met Pernille en spreek ik nog een tijdje met Gerlinde: een Nederlands meisje die ik al 2x eerder kort heb ontmoet en die toevalligerwijs in hetzelfde vliegtuig terug zit als ik.

1. Martine van Eyck:
    15 november 2014
    Wauw! Wat moet dat tegek zijn om dolfijnen en walvissen zo dichtbij te mogen zien! !
  2. Mieke:
    17 november 2014
    Ik sla groen uit achter deze computer. Maar wat heerlijk voor jou!!