Rangitata - Christchurch - Kaikoura zondag 9 november

11 november 2014 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

We vertrekken al om 7 uur. De Stray-bus gaat direct naar Christchurch airport, wisselt daar rond 9 uur van bus, zet passagiers af en haalt nieuwe Strayers op. En gaat daarna verder zonder iets van Christchurch te zien. Ik vind dat Christchurch echt in mijn trip hoort, dus stap daar af om de stad te bekijken. Als je in het centrum bent voelt het vreemd, eerst vooral beklemmend. Overal zijn gaten in de stad afgezet met hekken en er staan veel bulldozers en hijskranen. De oude kathedraal is vernield en voor veel huizen staan containers om te voorkomen dat iemand erin gaat en te zorgen dat mensen er veilig omheen lopen. Aangekomen bij de 185 empty chairs grijpt het me echt bij de keel. Maar er zijn ook zoveel positieve projecten vooral op het gebied van kunst, zoals de versierde giraffen die je overal ziet staan. Er is een nieuwe kathedraal neergezet met een soort karton constructie (cardboard Cathedral) en er is een nieuwe shoppingmall. Daarnaast staan nog veel winkels in een soort containers. Heel apart, maar gezellig met veel terrasjes met dit mooie weer. Uiteindelijk verlaat ik de stad met gemixte gevoelens aan het eind van de middag met de intercity bus naar Kaikoura. Moet daar eerst mijn backpack ophalen bij The Lazy Shag waar de rest van de Strayers verblijven. Slaap zelf bij The Albatross Backpackers Inn in de Hobbit-dorm. Heel gemoedelijk huiselijk hostel.