Plannen en voorbereidingen

19 september 2014 - Aalsmeer, Nederland

Hoe is het plan ontstaan?

Roos roemde - nadat ze van haar wereldreis terugkwam - Nieuw-Zeeland vanwege al het natuurschoon. Ze overtuigde Henk en mij er al snel van dat we daar ooit eens heen zouden willen. Voor Henk was de afstand in het vliegtuig wel erg lang, dus het wachten was op een tijd waarin we beiden de tijd aan onszelf zouden hebben. Helaas is het er niet van gekomen om samen te gaan.

Maar mijn tijd daarvoor is nu - vrij onverwacht - aangebroken. Ik kijk er enorm naar uit om op 20 september 2014 voor 9 weken naar Nieuw-Zeeland te vertrekken. Aanvankelijk was ik huiverig om alleen te reizen: dat heb ik immers nog nooit gedaan.  Highlights Maximus PassMaar nadat ik de hop-on-hop-off Stray-Travel bus ontdekte verdween die huiver snel. Dat leek me wel wat! In een steeds wisselend gezelschap reizen en overal te komen waar je zijn wilt zonder zelf te hoeven rijden of je route te bepalen. Maximus-routeIk was opgelucht en kocht zomaar op 27 juni 2014 de Stray Travel Maximus-pass.Op tijd voor de mooie actie van 40% korting tot 1 juli 2014. De pass moet binnen 1 jaar ingaan en vanaf de begindatum kun je er een heel jaar mee reizen. Dus genoeg tijd en mogelijkheden om te plannen. Alleen nog een vliegticket kopen...... 4 juli geslaagd bij http://gate1.nl ticket scan

vertrek thuis 1ste wandelingZaterdag 16 augustus: eerste wandeltraining

Nu een groot deel van de uitrusting binnen is, wil ik alles uitproberen en mijn (wandel-)conditie opvoeren omdat ik van plan ben een aantal Great Walks te gaan doen. Vandaag ga ik op mijn nieuwe AB-wandelschoenen (nog nooit zoiets gedragen) Meindl Tessin Lady Identity van huis naar de Dam lopen: 15 km met 7 kilo bepakking, de Leki trekking-poles (570 gram) waarmee ik ook nog nooit heb gelopen en mijn nieuwe camera. Onderweg probeer ik mijn statief (Jobe Gorilla Pod magnetic) uit en waag me aan de eerste foto's met zelfontspanner. 17-8-14 1ste wandeling huis-Dam 15km 7kilo (7)Het wandelen is heerlijk ondanks de bui die losbarst als ik net onderweg ben en de afstand is prima te doen. In Amsterdam loop ik wat extra, zodat het uiteindelijk zeker 20 km wordt. Eind van de middag komt de spierpijn op en 's avonds zijn de eerste blaren - ondanks dat de schoenen heerlijk lopen - een feit.

Donderdag 21 augustus: afscheidseten fysio voor Bianca en mij. team fysio PLLEKVanavond is het afscheidsetentje met de SLZ fysio-collega's bij http://pllek.nl. Wat komt alles dichtbij en wordt het langzamerhand realiteit. Het eten is heerlijk en de sfeer top. Ik zal jullie gezelligheid zó gaan missen. Dank voor de mooie nieuwe outfit. Bianca en ik in onze nieuw gekregen outfits. Wat een leuke verrassing, ik ben er erg blij mee. Jullie zullen het shirt vast regelmatig langs zien komen op dit blog.PLLEK, afscheidsetentje fysio

Vrijdag 22 augustus: Nieuwe uitdagingen: reisblog en WiFi.                                                                     En dan is het opeens echt tijd om me te oriënteren op een handige reisblogsite die aan mijn wensen voldoet. Want ik wil natuurlijk wel contact houden met familie en vrienden en jullie op de hoogte houden van mijn avonturen. Ik heb 2 sites gevonden waarvan ik denk dat het wat kan worden: http://gaatverweg.nl (die is eigenlijk wel heel erg mooi, maar je kunt maar beperkt foto's plaatsen: een groot nadeel) en deze site http://www.reislogger.nl/  waarop je eindeloos veel meer en gemakkelijker foto's en filmpjes kunt plaatsen. Het is dan ook uiteindelijk deze laatste site geworden met voor mij gereserveerd: http://grissie.reislogger.nl (Grissie is uiteindelijk mijn favo-nickname). Het is even stoeien, maar uiteindelijk denk ik dat het een mooi blog kan worden.

Ook was het een uitdaging om mijn camera Canon Powershot SX510 HS (dank Reinier voor de tip) te verbinden met mijn fijne handzame tablet (Asus Nexus) die meegaat. Zo kan ik foto's uploaden voor mijn reisblog. Er zit WiFi op beide apparaten, dus je zou er iets mee moeten kunnen................. Maar hoe??? Gelukkig was er iemand bij KameraExpress heel aardig, behulpzaam en geduldig en heeft alles ingesteld en het zo goed uitgelegd dat ik het nu - als het goed is - ook zelf moet kunnen.

30 - 31 augustus: aankoop backpacks, wandelen Castricum - Alkmaar vv, uitproberen tent.    Osprey Mira 26     afscheid Lon zwaaienNa lang wikken en wegen, uitproberen en een aantal aangeschafte en weer door te verkopen rugzakken heb ik eindelijk definitief besloten welke rugzakken ik wil. Zowel de backpack als de daypack wordt een Osprey, damesuitvoering (zit geweldig), met extern compartiment voor de hydration-pack van Osprey en met een geïntegreerde regenhoes. De daypack Osprey Mira 26 Mocca, de backpack  Osprey Ariel 55 vermillion red 2014. Vandaag ga ik ze kopen bij Ronald Adventure Shop in Beverwijk. Daarna drink ik gezellig een kopje koffie bij Lon en André.

OnderwegOnderweg in de buurt van het AlkmaardermeerMolen AkerslootMet mijn nieuwe gevulde Osprey Ariel (totaal 11 kilo) wandel ik via Akersloot van Lon (Castricum) naar Jacky (Alkmaar). Een flinke omweg, zeker met de extra stukjes die ik loop. Maar de route is het waard. Na bijna 19 km kom ik moe maar voldaan bij Jacky aan. Tent in de tuinTijd om de tent (Terra Nova Solar Competition 1, 1075 gram) bij Jacky in de tuin op te zetten. Dat gaat supergemakkelijk, hij staat zó. Het matrasje (Therm-a-rest Women's Neoair X-lite 320 gram) is ook snel opgeblazen. Hij ligt lekker blijkt later, maar kraakt wel. 30-8-2014 Castricum - Akersloot - Alkmaar 18,68km31-8-2014  Alkmaar - Heiloo - Limmen - Bakkum - Castricum 13,95 km             De slaapzak (Cumulus Lite Line 300) vast uitrollen en ik zal vannacht vast lekker warm slapen. Nog gezellig een borreltje in Alkmaar en een lekkere pizza bij Jacky en Pieter en dan is het heerlijk rusten. De volgende dag via een andere route (Heiloo, Limmen, Bakkum) weer terug naar Lon. Nu bijna 14 km. Langzamerhand voel ik mijn benen, billen (spierpijn) en voeten (moe en blaren) echt wel!

black diamond tracking poles14 - 20 september: laatste aankoop, inpakken, afscheid nemen Ik heb mezelf oa. verwend met splinternieuwe superlichte (285 gram) en klein opklapbare (tot 36 cm, dus prima passend in de backpack) hiking-poles: Black Diamond Ultra Distance. Zóó blij mee!  Ik ben begonnen met inpakken: de toilettas is gevuld! De rest ligt nog ruim uitgespreid over het bed, daar ga ik van de week definitieve keuzes in maken.

tent waar je gaatMaar eerst afscheid nemen van al mijn lieve collega's: maandag 15 september word ik tijdens en na de EOP-vergadering enorm verrast door mijn AMC-collega's. Een bijzonder mooie speech van Karen, een heerlijke, leuke taart, de Lonely Planet (die zal ik veel gebruiken!) en een prachtig sjaaltje. Eind van de middag dineren we bij de Ysbreeker. Wat een geluk: het is prachtig weer en we eten heerlijk buiten op het terras aan het water.Met teamMet Karen

Lieve collega's: bedankt! Ik zal jullie missen.

wat kan Chris18 september is mijn laatste dag in het Slotervaart, met aansluitend een borrel. PLLEK 21-8-2014 afscheid Bianca en Chris aangevuld met Joep, Julianna, Mirjam bewerktOok nu word ik weer zo verwend! Lieve mensen (ook van alle andere disciplines) bedankt voor de mooie woorden, het "werkstuk" en de aandacht. Het is lastig afscheid nemen na zoveel jaren, maar het avontuur lonkt!

1. Lowietje:
    14 september 2014
    Ben heel benieuwd naar je verdere reisverhalen, leuke manier om op de hoogt te blijven!!
  2. Chris Godthelp-Kortink:
    14 september 2014
    Lieve Lowietje, dank je wel voor je reactie. Leuk om wat terug te horen. Ik weet nog niet hoe ik privé kan antwoorden:-) ipv openbaar via het blog. Weet überhaupt niet of dat kan. Ga het nog uitzoeken. Xx
  3. Irene:
    14 september 2014
    Wat ben je toch een stoere, pittige en lieve Chris! Wij zijn zo benieuwd naar je verhalen!
  4. Chris Godthelp-Kortink:
    14 september 2014
    Lieve Irene, wat een leuk berichtje! Ik houd jullie allen op de hoogte: ben zelf ook zo benieuwd naar wat ik allemaal tegen zal komen :-)
  5. Jessica:
    15 september 2014
    Lieve Chris, het echte aftellen is nu begonnen. Fijn dat ik je hier kan volgen. Veel succes met de allerlaatste voorbereidingen. liefs, Jessica
  6. Wanja:
    18 september 2014
    Lieve Chris,
    Ik vind je erg stoer hoor.
    Maak veel mooie herinneringen!
    Ik ga je volgen op je blogs.
    Dank voor de lieve woorden,
    Liefs,

Wanja
  7. Ingrid:
    19 september 2014
    Heel veel plezier en geniet van al het moois dat je op de reis mag tegenkomen. Leuk dat we een beetje kunnen meereizen met je via deze site.