Westport - Punakaiki - Franz Joseph gletsjer 17 - 19 oktober

19 oktober 2014 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Vrijdag 17 oktober: Op pad voor eerst een uur rijden naar Punakaiki (Pancake-rocks) waar we een vrije ochtend hebben om rond te kijken en een stuk te hiken. We worden afgezet bij de Truman Track, een klein stukje lopen naar een klein strand met wat grotten, een waterval en enkele pancake-formaties. Soms zijn hier ook pinguïns ( helaas nu niet). Dan lopen we een stuk langs de weg naar de eigenlijke Punakaiki pancake rotsformaties met blow holes. Heel apart. Inmiddels is het mooi weer, met mooie luchten en is de zee vrij ruig. Maar helaas is het geen vloed, dus de blow holes zijn niet echt spectaculair. Onderweg komen we langs een cavern waar we ook in gaan. Er blijkt een hele route in uitgezet te zijn, die we mbv de lantaarn op Johanneke's telefoon een stukje kunnen volgen. Ivm tijdgebrek en angst dat de mobiel het opgeeft gaan we maar niet al te ver, want het is echt stikdonker. Geen glowworm te bekennen wanneer je ze het hardst nodig hebt. Daarna verder via Hokitita naar Franz Joseph Glacier.We slapen daar in het Rainforest Retreat. Een heel groot complex dat mee in eerste instantie aan Centerparcs doet denken. Maar bij binnenkomst is het verrassend en blijkt het hier goed toeven voor 2 nachten. Tan, Crystal, Johanneke en ik slapen samen in een 4-persoons kamer (2 stapelbedden) met eigen badkamer. 's Avonds is er knoflook-brood, "All-you-can-eat-pizza" met 1 wijn, bier of fris inbegrepen in enorme halfopen eetzaal met groot haardvuur en heaters. En dat voor 17 NZD, ongeveer 11 euro. Bovendien 2 uur lang happy hour: bier 4, wijn 5, cocktail 6 NZD. Later op de avond eerst limbo-dansen: glorieus gewonnen door Johanneke die daarmee een bungy-swing wint twv 195 NZD. Daarna heerlijk gelegenheid om te dansen. Kortom goede avond en in heel Nieuw-Zeeland nog niet zoveel gedronken.
Zaterdag 18 oktober Franz Joseph Glacier: vanmorgen vroeg op want wanneer het mogelijk is gaan we met de helikopter de gletsjer op om daar de "Ice-explorer" te doen. Helaas blijft het de hele dag druilerig. Ik begin daarom met van alles te regelen (na overleg met Postie) voor de komende Great Walks zoals hostels, transport en Stray-bus. Daarna samen met Crystal en Tan een hike door het regenwoud en langs veel watervallen naar een plaats met uitzicht op de gletsjer. We hebben net even geluk met een tijdelijke opklaring en kunnen een deel van de gletsjer zien. Als we terug zijn kookt Tan weer Vietnamees: inktvisringen met groenten, rijst en varkensvlees met gember, knoflook en gekaramelliseerde suiker. Het smaakt verrukkelijk samen met de overgebleven curry. Johanneke, Tan en ik gaan nog even naar de Glacier Hot Pools. Heerlijk om eens zo te relaxen in het warme water. Om 21.30 uur zijn we paraat voor de rugby-wedstrijd die we op de vele screens kunnen bekijken. Het is een echte derby: All-Blacks (NZ) vs Wallabies (Australië). Leuk om mee te maken. Bovendien is het nog een spannende wedstrijd ook die in de laatste seconden met 1 punt verschil gewonnen wordt door de All-Blacks. Tegen middernacht lekker slapen.
Zondag 19 oktober: De zon schijnt, dus vanochtend gaat de Ice-Explorer door! Verzamelen en omkleden en dan per helikopter omhoog (een 4 minuten durende vlucht). Daar had ik me erg op verheugd, maar eigenlijk vond ik die rit niet zo bijzonder. De gletsjer is wel heel speciaal om te zien en wij zijn - ivm de regen van de afgelopen dagen - de eerste groep in een paar dagen die gaan. Onze gids Alex moet dan ook flink wat hakken met zijn ijsbijl om ons veilig ( met stijgijzers) te kunnen laten lopen. We komen bijna tot aan de voet van de ijsval met alle blauwe en witte pieken en gaan dan weer omlaag via een mooi stuk door verschillende diepe spleten, waarbij we ons op verschillende plaatsen aan touwen moeten vasthouden. Dan weer omlaag met de heli waarbij ik voorin zit. Toch heel apart zo'n gletsjer naast het regenwoud (daar zijn er maar 3 van) en zo dichtbij de oceaan.
Begin van de middag gaan we verder met de bus naar Wanaka

1. Mieke:
    20 oktober 2014
    Hoi Chris,
    Erg mooie verhalen en foto's... ziet er gewoonweg prachtig uit.
    Absorbeer.. en GENIET verder!
  2. Lowietje:
    21 oktober 2014
    Lieve Chris, wat een heerlijke verhalen. je hebt prachtige avonturen zeg. Kan je straks eenboek over schrijven en uitgeven. Nieuwe uitdagingen!
    We mogen mee op missie trouwens, maar Nepal is voorlopig alleen nog maar volgend jaar november. Dus moeten we even verder kijken !