Franz Jozef - Wanaka - Queenstown 19 - 20 oktober

21 oktober 2014 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

zienag 19 oktober: Begin van de middag stappen we -met nog steeds mooi zonnig weer - op de bus naar Wanaka. We verlaten het regenwoud en komen in het Lake-district. Een prachtige omgeving met mooie besneeuwde bergtoppen en uitgestrekte meren. We zijn wat laat dus stoppen wat weinig vind ik. In Wanaka heb ik een heerlijk relaxed hostel geboekt waar ik met Barbara blijf slapen. Mooi uitzicht vanuit de lounge met fijne banken, wat kleinschaliger dan de meeste Stray-accommodaties en een goede computer-ruimte bij de eetkamer. Helaas blijf ik hier maar 1 nacht. 's Avonds een soort picknick aan het meer en daarna alle foto's saven op een memory-stick.
Maandag 20 oktober: Op tijd op want mogelijk gaan we de "learn-to-fly" activiteit doen. Daarin kun je zelf een vliegtuig besturen terwijl je en vriend mee kunt nemen. En dat voor maar 129 NZD! Maar ik vind het wat hard waaien en vind het ook eigenlijk wel lekker om even iets kalmer aan te doen, want de bus vertrekt alweer om 10.15 uur. Dus laten we ook de wandeling overgaan. We gaan vandaag naar Queenstown, de bungy-stad bij uitstek. Johanneke heeft de Nevis-swing gewonnen (en vrije val van 70 meter en en swing van 300 meter) en ik heb besloten mee te "swingen" voor 155 NZD. Echt nooit gedacht dat ik dat zou doen! Veel andere Strayers doen de Kawarau Bridge Bungy: 's werelds eerste bungy (van 43 meter). We kijken bij Dave en Jake die de Nevis Bungy gaan dien: Nieuw-Zeelands hoogste bungy van 134 meter. Behoorlijk creepy: ook als je alleen maarkijkt moet je in een harnas want je gaat met een soort cabine aan een kabel naar een platform. Daar kun je door een glazen plaat naar de rivier onder je kijken en de mensen naar beneden zien vallen. De vrije val duurt zo'n 8 seconden: echt heel lang! Dave springt als één van de eersten. Dan moeten we een tijd wachten omdat er allerlei anderen springen en dan begint het zo hard te waaien en regenen dat er niet meer gesprongen kan worden. Eerst wachten we een tijd in het platform, maar het duurt te lang dus we gaan met het kabeltje terug. Als we daar video's bekijken besluiten we de swing om te zetten naar de bungy. Er wordt wel bijgezegd dat het vandaag alleen gaat lukken als de wind afneemt en dat wij achteraan moeten sluiten. Als we teruggaan maar het platform is het heel koud en zienzien we dat het gesneeuwd heeft op de bergtoppen! Uiteindelijk kan alleen Jake nog springen, maar in die tijd sta je opeens heel anders op het platform en ben ik beslist meer nerveus. Omdat we het vandaag toch niet halen en ik ook nog weer 95 dollar moet bijbetalen (+ 80 dollar voor foto's + video, waardoor het totaalbedrag op 330 NZD komt) besluit ik er toch maar vanaf te zien en mijn geld voor de swing terug te vragen. Uiteindelijk is het iets wat ik niet wilde gaan doen en is het "momentum-dado" gepasseerd. In X-Base hostel zoekt Johanneke al haar spullen uit om mee te nemen op de hikes en om achter te laten bij Base tot ze terug is. Ik koop mezelf voor en mooie prijs een hele warme slaapzak (-4 tot -11 vast voor Nepal Lowietje )! Dan eten we natuurlijk een Ferg-burger. Echt heel erg lekker! En als afsluiter een borrel bij de bar beneden.
Dinsdag 21 oktober Queenstown: Op tijd op om een heerlijke koffie voor 1 NZD (early bird) te scoren, even langs de DOC (Department of Conservation) te gaan voor nog wat info betreffende de komende Walks en op tijd te zijn voor het inschrijven voor Johanneke's bungy. Nogal teleurstellend dat ik niet mee kan om te supporten. Maar er valt niet over te praten en ook een refund is niet mogelijk. Dus ze gaat heel stoer alleen. Ondertussen die ik vast boodschappen voor de Walks: de bekende "vriesdroge warme diners in zakjes" en nog wat tramping-gear. Om 13 uur vertrekt onze TrackNet-bus naar Te Anau. Close finish!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jacq:
    22 oktober 2014
    pfft. wat een enge dingen, Chris. Geniet je wel? Geen dingen doen die je eigenlijk ziet zitten. xx