Te Anau, Kepler Track (Great Walk) 21 oktober - 24 oktober

24 oktober 2014 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Rond 15.30 uur zijn we in ons (bijna lege) hostel in Te Anau. Heel handig dat de busmaatschappij TrackNet in hetzelfde gebouw zit en de DOC er tegenoverlab hebben een druk programma: 2 tracks regelen, PLB (personal locator beacon) omdat we buiten het seizoen gaan en vervoer voor de Milford Track (zonder vervoer geen Track!) en natuurlijk boodschappen doen. Maar wat geweldig: ijs en weder dienende kunnen we ze beide lopen! Het seizoen begint de 28ste en vanaf dan worden ze als Great Walk gezien en zijn de hutten veel duurder en - belangrijker nog - is Milford volledig volgeboekt tot 15 april!
Woensdag 22 oktober: dag 1 Kepler Track. Na nog weer verschillende wijzigingen geregeld te hebben (ivm versnellen Kepler, wordt alles 1 dag vervroegd) en het weer te hebben gecheckt (vandaag prachtig, morgen mogelijk regen) gaan we om 9.45 uur op pad. Het eerste uur voert de tocht ons langs het meer naar de toegang. Vandaar lopen we door een prachtig bos met veel mos. Het eerste deel blijft vrij vlak en gaat nog langs het water. Maar dan begint de klim van zo'n 3 uur door het bos. Best pittig met een behoorlijk zware backpack op.En ondanks dat het een mooi bos is, is het toch saai! Een verademing als we opeens boven de boomgrens zijn en een formidabel uitzicht hebben met besneeuwde bergtoppen rondom Lake Te Anau in de diepte. De Mount Luxor hut is vandaar niet ver meer. We vinden een goed bed, gooien de rugzak af, nemen een late lunch en gaan omdat het weer nu goed is de top van Mount Luxmore beklimmen. Heel fijn zo zonder rugzak! En wat een uitzichten! Prachtige meren en besneeuwde bergtoppen en het pad voert langs een soort helmgras en verschillende mossoorten. Na zo'n 2 uur zijn we weer terug in de hut. Al met al hebben we denk ik zeker een uur of 8 gelopen, waarvan het grootste deel pittig omhoog ging.
Donderdag 23 oktober: dag 2 Kepler: Mount Luxmore hut naar Iris Burn hut. Vandaag een relatief korte dag: 6 uur lopen. Maar dan wel Alpine: de eerste 4 uur boven de boomgrens en grotendeels over een bergkam. Prachtig om te doen. De uitzichten benemen je figuurlijk en de wind letterlijk de adem. Op sommige plekken is het ook best enerverend: met de flinke (ruk-)wind(en), de redelijk zware rugzak, lopend op de vrij smalle richel en bovendien de regenkleding aan ivm regen, hagel en sneeuw! Natuurlijk gaat dat wel ten koste van het uitzicht, dus we zijn blij dat we gister nog extra naar de summit van Mount Luxmore zijn geweest. De laatste paar uur is het weer afdalen door het bos naar de hut. Wat fijn dat iemand al een vuurtje heeft gestookt zodat alles redelijk wil drogen en het comfortabel warm is. Heerlijk ook om een paar uur bij te kunnen komen en wat extra te eten ( en marshmallows te roosteren), want morgen hebben we nog een lang stuk voor de boeg (er staat 6,5- 8 uur voor ruim 22 km.
Vrijdag 24 oktober: Op tijd op voor de laatste dag van de Kepler. Het heeft vannacht gesneeuwd op de bergtoppen rondom de hut en de wolken hangen laag. De tocht duurt uiteindelijk zo'n 6,5 uur. Het gaat weer vooral door het prachtige bos, maar het is ook wel vooral veel bos! Het vlaatste stuk begint de spierpijn bij mij behoorlijk op te spelen en ik ben dan ook blij als we er zijn.Tim staat om 15.45 al klaar om ons op te pikken. Meteen door naar de DOC om ook voor hem de hutvouchers te regelen. Net op tijd voor sluiting.