Zondag 28 september Raglan - Waitomo Caves (glow worms) - Mourea

28 september 2014 - Mourea, Nieuw-Zeeland

Weer vroeg opstaan. We vertrekken naar Waitomo Caves. Ik ga daar de TumuTumu ToObing doen voor 140 NZD = 90€. Onderweg naar de Caves zien we en prachtige regenboog. Ongelooflijk mooi om hem zo laag te zien! De caving blijkt te bestaan uit een combinatie van Blackwater Rafting ( "raften" in het donker), lopen, klimmen, zwemmen en tubing in een grot met ondergrondse rivier. We krijgen ieder een wetsuit, helm met licht en een paar spierwitte gumboots die goede grip hebben op de limestone ondergrond in de grot ( maar vreselijk lopen over de prachtige weilanden en mijn enkels ontvellen) en het avontuur kan beginnen De grotten zijn vooral bekend om de glimwormen. Ongelooflijk om te zien: het lijkt wel de Melkweg of de Droomvlucht bij de Efteling, zeker wanneer je op je rug drijft (in het ijskoude water, maar wel gemakkelijk drijvend in het wetsuit). Daarnaast zijn er natuurlijk de nodige stalagmieten en stalactieten. We klimmen op een hoge rots, lopen daar over een smalle richel ( beetje eng), krijgen warme limonade met chocola, kruipen door smalle openingen en springen in een binnenband om langzaam over de rivier te glijden. Een indrukwekkende belevenis.
Mourea, marai's Middags verder op de bus naar Mourea voor onze "Maori Cultural Experience" in de Maurai. Ook weer een hele ervaring. Eerst worden we verwelkomd in de familie door het neus-tegen-neus ritueel. Deel ingang Maeraihangigroepsfoto MoureaWe doen een Kapa Haka (Hangi) zingen en dansen samen en krijgen een heerlijke maaltijd. Slaapzaal, gemeenschapsruimte MoureaSlaapzaal, gemeenschapsruimte MoureaDan slapen we met de hele bus (ruim 20 man) in de wharenui. Al met al een heel leuke ervaring.