Eerste Stray bustocht: Auckland - Paihia

24 september 2014 - Paihia, Nieuw-Zeeland

Woensdag 24 september: Auckland - Pahia Gisteravond heb ik alles opnieuw ingepakt. Wat heb ik shocking veel bij me! Ik wilde wel dat de backpack groter was, of dat ik - veel beter nog - veel minder bij me had. Maar ik weet nu echt nog niet wat ik kan missen. Om 8 uur (toch best vroeg) word ik vlakbij het hostel opgepikt door de Stray-bus om naar het noorden te gaan. Muesli is onze gids. Er zijn 23 reizigers (er is slechts 1 lege plek in de bus), allemaal tussen de 19 en 25 jaar oud.

Kauri-treeKauri boom met MuesliKauriboom 800 jaar oudDe eerste stop op weg naar Paihia in het noorden is bij Parry Kauri (spreek uit Khodi) Park in Warkworth. Hier staat oa een 800 jaar oude Kauri-boom. Deze bomen kunnen heel oud worden en worden kaarsrecht zonder knoesten. Daarom zijn ze massaal gekapt door de eerste kolonisten om oa scheepsmasten van te maken. Nu zijn er projecten om deze bomen te beschermen en opnieuw aan te planten.

We rijden door een prachtig groen heuvellandschap met eindeloos veel schapen (en lammetjes) die in veel ruimte en vrijheid leven.

HundertwasserHundertwasser toiletHundertwasserWe komen langs een aantal kleine stadjes en stoppen bij de publieke toiletten van Hundertwasser (een soort Gaudi) in Kawakawa.

Eenmaal aangekomen in Pahia, checken we in bij Base - Pipi Patch Lodge, waar ik "cold turkey" in een mixed 8-persoons dorm terecht kom voor 20NZD pn. Gelukkig bemachtig ik een beneden bed. De kamer is schoon maar wel heel klein. Hij is wel compleet met "eigen"  douche en toilet en nog een klein extra keukentje met aanrecht, wasbak en koelkast. Prima.

Paihia, hike naar de Haruru Falls

Vlakbij Pahia ligt Russell: de eerste hoofdstad van Nieuw-Zeeland en bekend omdat daar de "treaty" getekend is. Als ik beneden klaar sta voor mijn wandeling naar een uitzichtpunt en daarna naar de Haruru Falls spreekt de 25-jarige Engelse Charlotte me aan om samen te gaan. Heel fijn om samen op te lopen en verder in gesprek te komen dan alleen over: "wanneer ben je aangekomen, hoe lang blijf je in Nieuw-Zeeland, wat heb je al gezien, waar ga je nog naartoe?". Dat is een mooi begin van een gesprek, maar verder ben ik er eigenlijk nu al klaar mee. We lopen over een mooi natuurpad met gigantische varens, mangroven, mooie vogels en gigantische aronskelken. Daar stap ik bij het maken va de foto ongemerkt naast het pad en zak tot aan mijn knie in de modder en het water :-).

vogelsaaronskelkenHaruru FallsHet weer is heerlijk, de hike en Haruru waterval mooi.

's Avonds hebben we een BBQ die door het hostel geregeld wordt voor slechts 10 dollar. Fijn dat ik nergens zelf over hoef te denken en hij is ook best oké. De nacht en het slapen valt me heel erg mee, alleen is het wel even slikken als ieder zijn schoenen uittrekt en handdoeken tevoorschijn haalt (deze ruiken nl ook niet al te fris).

1. Irene:
    26 september 2014
    Haha, Chris! Die schoenen uittrekken, ik zie dat helemaal voor mij!! Je hebt oordoppen mee maar vast geen knijper voor op je neus!
  2. Luc:
    26 september 2014
    He Chris, potje Vicks kopen, of Nieuwzeelandse equivalent, klodder onder de neus en slapen maar!!! ;)
  3. Chris Godthelp-Kortink:
    29 september 2014
    Klopt helemaal: geen wasknijper, dus goede tip van die Vicks Luc :-)